2 / 4

Transformarea sefilor modeleaza angajatii

Felul in care va fi construit tiparul salariatilor din viitor depinde foarte mult de decizia pe care o va lua fiecare manager in privinta strategiei de afaceri.

De la inceputul crizei financiare, mai multi ganditori de business au criticat modul corporatist in care au fost conduse companiile, directorii executivi, presedintii sau directorii generali fiind dispusi sa treaca, de multe ori, peste oameni, doar pentru a-si atinge tintele de profit.

In ultimii ani se vede clar o schimbare de optica in ceea ce priveste atitudinea managerului fata de oamenii din echipa. Din nefericire, inca intalnim comportamentul specific patronului, adica micromanagement si strategia pumnului batut in masa. Cu toate ca mirajul multinationalelor este de actualitate si ca multi antreprenori isi doresc in echipa oameni formati in spiritul multinationalelor totusi, atunci cand si-i aduc, nu le acorda posibilitatea sa foloseasca cunostintele dobandite si sa ia deciziile necesare atingerii obiectivelor”, spune Irina Pintoi, managing partner al firmei de executive search (recrutare de top management) Talentor Romania.

Adrian State, directorul general al producatorului de spuma poliuretanica Den Braven Romania, este unul dintre executivii de pe piata locala care a incercat sa treaca peste de perioada de criza prin sustinerea echipei pe care o coordoneaza.

“Principiul fundamental pe care m-am bazat in cei aproape zece ani de cand am fost numit manager general a fost acela ca poti sa le ceri angajatilor sa obtina o crestere continua a performantelor, doar daca ai o relatie apropiata cu acestia, daca le cunosti si le intelegi nevoile personale si profesionale, daca esti capabil sa empatizezi sincer cu ei, sa ii sustii si ii motivezi permanent, pentru a evolua pe plan personal si profesional”, spune Adrian State.

Pe de alta parte, George Butunoiu, unul din cei mai cunoscuti head-hunteri de pe piata locala, apreciaza ca, desi exista exceptii, stilul de management va ramane axat, in urmatorii ani, pe atingerea de obiective financiare si nu pe dezvoltarea oamenilor.

Nu cred ca focusul pe oameni va fi mai puternic peste 10 – 15 ani decat este in prezent, poate dimpotriva, in unele cazuri. Cred ca vom vedea o polarizare mult mai accentuata decat este in prezent: in businessurile/ firmele in care lucrurile pot fi automatizate si procedurizate din ce in ce mai mult, cativa oameni din conducere vor deveni din ce in ce mai importanti, pe cand restul vor fi mult mai usor inlocuiti de tehnologie, IT, proceduri etc. incat vor deveni mai facil de schimbat, ceea ce nu va mai justifica investitii insemnate in ei", spune Butunoiu.

Automatizarea sarcinilor va avea doua efecte imediate, unul pozitiv si unul negativ.

Aspectul pozitiv va fi cresterea productivitatii afacerilor, in vreme ce lucrul mai putin placut va fi ca angajatorii isi vor orienta resursele in directia dezvoltarii salariatilor de pe pozitiile executive. Astfel, va exista riscul ca angajatii executanti sa fie marginalizati de catre conducerea organizatiei.

"Vom asista la o segregrare si mai mare in randul angajatilor. Astfel, cu cat gulerele angajatilor vor fi mai albe, cu atat si grija angajatorilor fata de salariati va creste. Cea mai importanta resursa va fi creierul", subliniaza Dan Petre, managing partner D&D Research.

El adauga ca acest lucru va mari diferenta de dezvoltare dintre Romania si restul tarilor aflate in expansiune.

"Comparativ cu alte tari, noi suntem inca intr-un soi de Ev Mediu in ceea ce priveste grija pe care le-o purtam oamenilor" , precizeaza Petre.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri