3 / 5

De unde vine colacul de salvare?

Cele peste 4,2 miliarde de euro pe care Romania le primeste de la Uniunea Europeana si de la guvern pana in 2013 sub forma de fonduri structurale pentru dezvoltarea resurselor umane ar putea reprezenta una dintre parghiile pentru stoparea declinului pietei de training. Deja, trei dintre cele mai importante firme de piata locala de training, Human Invest, Codecs si Ascendis, au luat contact cu proiectele europene. Cu toate acestea, furnizorii de servicii de formare profesionala care se inhama la accesarea de fonduri europene trebuie sa faca fata unei birocratii excesive, din cauza careia poate dura si un an pana se intra efectiv in posesia banilor europeni.

De asemenea, licitatiile mari pe proiecte de training raman una dintre tintele principale pentru firmele de training si in acest an. De obicei, cei care profita sunt furnizorii care au o pozitie consolidata pe piata, deoarece pentru a onora un contract cu o companie mare, firmele de training trebuie sa dispuna de resurse umane si logistice consistente.

“Cateva licitatii mari care inca nu s-au incheiat pot rezolva provocarea anului 2009. Sau nu. Ramane de vazut doar cand aceste licitatii se vor incheia. Toti prestatorii de training asteapta cu sufletul la gura deznodamantul. Nu stim cate licitatii s-au rezolvat inainte de a incepe, dar speram ca cel putin una este corecta”, spune Marius Balasoiu, managing partner la firma de training ForPeople.

Potrivit anumitor zvonuri care circula in piata de training, au existat situatii in care anumiti furnizori de training ar fi mai favorizati decat altii pentru a castiga un contract important ca valoarea. Pe piata locala, licitatiile important pleaca de la cateva sute de mii de euro si pot ajunge la 1-2 milioane de euro, durata de implementare a contractelor fiind pe mai multi ani.

“Asteptam cu nerabdare sa inceapa anumite licitatii in care suntem implicati, pentru ca daca le vom castiga, ar reprezenta un castig important pentru afacerile din acest an”, subliniaza Viorel Panaite, de la Human Invest. Desi castigarea unei licitatii importante poate asigura o mare parte din businessul unei firme de training pe un an, axarea planului de afaceri doar pe un singur contract important, dar care poate fi oricand amanat sau reziliat, este foarte riscanta.

Pe piata locala, in cazul rezilierii contractului dintre un furnizor de training si un angajator, firma de formare profesionala nu primeste niciun fel de despagubire, ci incaseaza doar sumele aferente perioadei in care s-a desfasurat contractul.

O alta varianta prin care firmele de training pot sa-si redreseze afacerile pe timp de criza ar fi lansarea de noi produse. Deja, furnizorii de formare profesionala au lucrat intens la acest aspect in primul trimestru al lui 2009. Ascendis, cu afaceri de 4,3 milioane de euro in 2008, a lansat mai mult programe de creativitate, inovatie si process management. De asemenea, TMI a lansat o noua serie de sesiuni de cursuri de consultanta si facilitare, prin intermediul carora consultantii firmei colaboreaza cu clientii pentru a creste productivitatea angajatilor, cat si pentru a-i ajuta pe clienti sa decida ce trebuie schimbat si ce nu in organizatii.

”Tot ca noutati lansam programe gandite special pentru grupuri mai mari decat cele obsinuite, in asa fel incat costul de pregatire/participant sa fie mai mic”, spune Pantis, de la TMI. In mod normal, cursurile de training se tin cu grupe de 12-15 persoane.

Pe de alta parte, Corporate Dynamics si Human Invest au mizat in acest inceput de an pe programele de e-learning, care presupun ca angajatii pot beneficia de training accesand computerul, fara a fi nevoie sa se deplaseze pana intr-o sala de curs. Chiar daca nu a lansat niciun produs nou in T1, Trend Consult isi propune sa lanseze mai multe cursuri de vanzari in 2009.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri