2 / 4

Vinul si real estate-ul, oportunitati de investitii pe piata moldoveneasca

Mobiasbanca si Eximbank Gruppo Veneta Banca sunt singurele din cele 16 banci moldovenesti integrate in retele internationale. Alte trei sau patru banci au sanse mari sa fie preluate in urmatorii ani, spun avocatii de la Turcan & Turcan. Pana atunci, piata moldoveneasca de M&A se va debloca, la sfarsitul anului, prin tranzactii mai mici, in zone precum real estate si industria viticola. Mai multi producatori de vin cauta in aceasta perioada investitori pentru a-si dezvolta business-ul sau pentru un exit de pe o piata incerta, care incearca sa-si construiasca relatii de export spre Uniunea Europeana.

Acestora li se adauga companii din domenii diverse, care vor fi fortate sa scoata cate ceva la vanzare in urmatoarele luni. “Din motive de ordin general, care nu tin neaparat de Moldova, credem ca in a doua jumatate a anului unii investitori care detin anumite active vor fi nevoiti sa le scoata la vanzare pentru a nu-si periclita alte active, pentru a reusi sa intoarca banii pe alte proiecte. Acum ei sunt intr-o stare de refuz, de «denial». Nu prea vor sa accepte ca valorile activelor scad”, spune Alexandru Turcan.

De altfel, regimul juridic al Republicii Moldova se arata prietenos fata de potentialii investitori. Spre deosebire de vecinii sai, statul moldovean nu impoziteaza profitul reinvestit in afacere, detaliu care ar trebui sa compenseze dificultatile de ordin vamal.

In al doilea semestru al anului trecut, Romania a devenit principalul partener de comert exterior al Republicii Moldova, devansand pentru prima oara Rusia. In prima jumatate a lui 2008 exportul produselor moldovenesti pe piata romaneasca a crescut cu 64% fata de perioada ianuarie-iunie 2007. Pe de alta parte, mai multe companii romanesti au trecut Prutul in toamna anului trecut, odata cu deschiderea centrului comercial Shopping MallDova, un proiect al Anchor Grup. Extinderea companiilor romanesti pe piata moldoveneasca se face insa lent, influentata in mare parte de retinerile psiholgice. “Ceea ce e probabil o atitudine corecta pe care am observat-o la antreprenorii din Romania e ca nu se asteapta sa-i intalneasca cineva cu paine si sare. Respectiv, incearca sa-si faca un plan mai pesimist, care daca le iese bine sunt multumiti”.

Pana la urma, cei care au intampinat esecuri pe piata moldoveneasca sunt victima propriilor lor greseli, crede avocatul. Nu si-au planificat atent afacerea, nu au studiat piata, nu au luat decizii corecte in angajarea de personal. “Daca planifici afacerea corect, poti sa reusesti practic in orice domeniu. Daca piata pentru serviciul sau produsul pe care vrei sa-l oferi exista in Moldova”.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri