1 / 4

Despre primii pasi in Oriflame

Recunoaste cu sinceritate ca nu stia foarte multe lucruri despre grupul suedez de cosmetice, atunci cand, in anul 1995, s-a ivit oportunitatea unui loc de munca in cadrul acestei companii. In aceeasi situatie se aflau si multi alti oameni din Bulgaria. Cu totul speciala a fost insa abordarea producatorului.

Procesul meu de recrutare s-a desfasurat pe o perioada mai mare de 6 luni si am trecut prin 3 faze ale procesului. Prima data am fost refuzata, apoi am aplicat pentru a doua oara. Poate ca ce vroia compania sa faca la vremea respectiva parea putin nebunesc, insa oamenii pe care i-am intalnit chiar aveau viziune”, povesteste Pavlina Marinova.

Isi aduce si acum aminte de prima zi de munca. Era 5 februarie 1995, ora 9 dimineata. Ceea ce a surprins-o a fost faptul ca in fata cladirii Oriflame se aflau peste 200 de clienti, care asteptau sa intre in sediu. “Abia am reusit sa intru in cladire. De altfel, una dintre sarcinile de lucru in prima saptamana a fost sa particip alaturi de colegii mei la recrutarea de personal nou”, spune Marinova.

Prima sa pozitie ocupata a fost cea de director financiar pentru operatiunile Oriflame din Bulgaria. Dupa nici doi ani de activitate a inceput sa lucreze la nivel international. Astfel, Romania si Turcia au fost primele doua piete internationale pentru care a lucrat in anul 1996. La vremea respectiva nu exista o piata reala a produselor cosmetice, un avantaj folosit in dezvoltarea ulterioara a Oriflame in regiune. Grupul a cunoscut o evolutie rapida in zona Europei Centrale si de Est, imediat dupa caderea Zidului Berlinului fiind deschise mai multe birouri regionale.

“Chiar glumeam la vremea respectiva si spuneam ca noi nu vindem, ci oamenii cumpara pur si simplu. Era o cerere foarte mare, mai ales datorita faptului ca piata nu era acoperita”, afirma oficialul Oriflame.

Despre lucrul in cadrul unei multinationale, Pavlina Marinova spune ca iti ofera un avantaj major, mai exact transferul de informatii la nivel global. “Daca spun o companie globala ma gandesc la cunostinte asimilate la nivel global. Este la latitudinea fiecarei persoane cat din aceste informatii poate absorbi si implementa”, explica Marinova.

In ceea ce priveste dezavantajele, numeste un singur aspect – “o multinationala iti poate acapara intreaga viata”.

“Acest gen de companii sunt foarte serioase in ceea ce fac, sunt sub o permanenta presiune, in special daca vorbim de o companie publica. In ceea ce priveste regulile stricte pe care ti le impune un astfel de loc de munca, nu le vad ca pe dezavantaje, ci ca pe singurul mod prin care afacerea functioneaza. Din punctul meu de vedere, lucrezi cu banii actionarilor si cu clienti, trebuie sa fii foarte responsabil. Cu aceste 2 cerinte trebuie sa ai un comportament adecvat”, completeaza managerul Oriflame.

Este obisnuita sa traiasca in hoteluri si aeroporturi, numai in ultimii 12 ani calatorind 400.000 de mile pe an. “Primul meu discurs in fata angajatilor romani poate a parut putin socant. Le-am spus ca nu mananc, aproape nu dorm deloc, imi termin activitatile pe calculator aproape de miezul noptii si o iau de la capat de la 6 dimineata. Si asta se intampla in Romania. Insa in ultimii 12 ani am calatorit 400.000 de mile pe an, viata a aratat astfel: daca luni oamenii se duc la locul de munca, eu ma duc la aeroport. Am lucrat in Egipt pentru 2-3 ani si era foarte dificil sa ma trezesc la ora 4 dimineata si cand toata familia doarme trebuia sa plec in calatorii de afaceri in special de duminica, cand toata lumea se relaxeaza”, explica Marinova.

Spune ca intrucat nu au trecut nici 2 luni de la preluarea conducerii companiei, angajatii romani nu s-au acomodat inca cu prezenta sa. “Inca imi petrec foarte putin timp in birou, din cauza diferitelor deplasari de business. Oamenii au fost bineinteles putin ingrijorati de schimbarea in sine. Monica Tatoiu a condus compania timp de 15 ani, o perioada foarte lunga, iar oamenii din biroul din Romania nu sunt inca obisnuiti cu astfel de schimbari. In conditiile in care in prezent «durata de viata» a unui manager este de aproape 2 ani angajatii din majoritatea companiilor sunt obisnuiti cu schimbarea, iar aici nu este cazul. Cu toate acestea, cred ca avem oameni care isi doresc sa se dezvolte si sa contribuie la evolutia companiei. In prezent, suntem in procesul de a gasi o structura operationala optima”, declara Pavlina Marinova.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri