5 / 6

5. Existenta unui buget unic pentru investitii

Romania are cea mai scazuta rata de absorbtie si pentru ca nu a fost dispusa, precum alte tari membre UE, sa avanseze fonduri publice nationale pentru decontarile din proiectele structurale, conditionand fluxul financiar de rambursarile Comisiei. Aceasta situatie nu trebuie sa se mai repete in urmatorul exercitiu financiar fiind necesar un flux mai alert al rambursarilor catre beneficiari si un buget consolidat pentru acoperirea investitiilor previzionate in sectoarele – cheie.

Situatia curenta – in care avem un buget national distinct de alocarile din fonduri europene, cu reguli diferite - trebuie sa inceteze in viitorul exercitiu financiar, fondurile structurale urmand a deveni parte din Bugetul de Stat, supunandu-se acelorasi reguli de transparenta si fiind alocate pentru a raspunde cu succes prioritatilor de investitii stabilite prin Strategia Nationala de Dezvoltare, a caror realizare nu trebuie sa fie conditionata de sursa de finantare.

Recentele practici de adoptare de HGuri, fara transparenta corespunzatoare, prin care se aloca fonduri guvernamentale numai anumitor proiecte de interes pentru conducerea Guvernului in timp ce altora nu le explica nimeni din ce cauza sufera intarzieri la rambursare si, mai ales, cat vor mai dura aceste intarzieri, trebuie sa inceteze, pentru redobandirea increderii in corectitudinea mecanismelor de selectie a proiectelor. Romania trebuie sa demonstreze ca acorda acces nepreferential la fonduri din care ar trebui sa se faca in prima instanta platile pentru proiecte, Guvernul urmand sa isi recupereze ulterior sumele globale de la Comisie prin rambursare.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri