2 / 4

Economisire si creditare: Ce vor romanii

Conform unui studiu GfK - realizat pe 1.000 de respondenti romani, cu varste de peste 15 ani, reiese ca 80% dintre romani inteleg ca este important sa aiba economii si circa 60% nu agreeaza ideea imprumuturilor la institutiile de creditare in vederea achizitiilor importante.

“Tendinta de a economisi este puternica si comparativ cu 2009 s-a accentuat. In ceea ce priveste economisirea efectiva avem o problema, pentru ca tot mai putini romani reusesc sa economiseasca”, a explicat Anca Zamfirescu (foto), cercetator senior in cadrul departamentului de cercetare calitativa al GfK Romania.

Ea a precizat ca in perioada 2008-2010 a scazut treptat numarul romanilor care nu cred ca pot pune bani deoparte.

In ceea ce priveste investitiile, si aici poate fi observata o modificare a atitudinilor, a mai spus cercetatorul GfK. “Din analizele noastre reiese ca romanii se indreapta tot mai mult spre instrumente sigure atat de economisire, cat si in vederea investitiilor. Totodata, sunt multi romani care si-au pierdut increderea in orice instrument financiar de economisire si investire si prefera sa economiseasca acasa”, a adaugat Zamfirescu.

In ciuda recesiunii economice, tentatia achizitiilor majore exista inca la romani. “Tentante sunt in continuare casele si masinile, dar este evident ca din ce in ce mai putini romani si le permit sau cred ca-si vor permite o cheltuiala majora in perioada urmatoare. Pe de alta parte, multi si-au amanat proiectele si asteapta sa treaca aceasta perioada dificila pentru a avea un minim de predictibilitate in vederea reluarii proiectelor”, a spus reprezentantul companiei de cercetare.

Comportamentul dual al consumatorului roman a fost subliniat si de Anca Zamfirescu, potrivit careia romanii incearca sa pastreze un echilibru intre protectia si siguranta financiara si nevoia de a cheltui. “ Din studiul nostru reiese ca dintr-un set de 54 de valori personale, in cazul romanilor, pe locul 2 se afla siguranta financiara, traiul fara griji, iar pe locul 6 nevoia de relaxare”, a comentat Zamfirescu.

In ceea ce priveste relatiile pe care romanii le au cu institutiile financiare, in perioada de criza acestia au explicat ca isi doresc o relatie mai apropiata de consultantul financiar, flexibilitate si o recunoastere a statutului de client loial prin conditii avantajoase la urmatoarele pachete sau produse financiare contractate. “Institutiile financiare trebuie sa inteleaga ca, in Romania, pentru client statutul social este foarte important la fel ca si recunoasterea statulului de client fidel pentru care isi doreste sa fie recompensat prin conditii avantajoase de contractare a produselor”, a detaliat Anca Zamfirescu.

Ea a mai subliniat ca in ultima perioada criza a scos in evidenta, pentru institutiile financiare, nevoia de retentie si fidelizare a clientilor si nu numai atragerea celor noi.

Privind deschiderea romanilor catre noutate, in special in sectorul tehnologic si in acest sens romanii au un character dual.

“In Romania exista un numar destul de mare de oameni entuziasmati de noile tehnologii, mai mare decat in multe alte tari, dar si o reticenta mai mare la tehnologie. Romania este foarte polarizata intre entuziasti si refractari. Totusi, conform datelor noastre, produsele de tehnologie sunt tot mai putin cumparate nu pentru ca ar fi scazut entuziasmul, ci din cauza dificultatilor la creditare si a veniturilor mai mici”, a mai spus Zamfirescu, adaugand ca romanii sunt deschisi la noile tehnologii atata timp cat acestea le satisfac cel putin o nevoie de baza.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri