2 / 4

Tinerii, in vizorul initiativelor locale

Un astfel de program de educatie financiara este cel lansat in urma cu putin timp de ING Asigurari de Viata si Junior Achievement Romania – Proiectul tau: Viitorul!, care beneficiaza de parteneriatul media al Wall-Street.ro. Proiectul, care se adreseaza persoanelor cu varsta intre 18 si 26 de ani inregistrate intr-o forma de invatamant universitar sau post-universitar, isi propune sa ofere o sursa obiectiva de informatie despre domeniul planificarii financiare si al asigurarilor de viata.

"Tinerii trebuie educati, indiferent de varsta, sa isi estimeze veniturile si sa isi planifice cheltuielile, sa alcatuiasca un buget corect si sa aleaga un produs financiar in concordanta cu resursele disponibile", considera Daniela Staicu. Potrivit ei, un alt program educational in domeniul asigurarilor generale si al celor de viata a fost lansat de curand de Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania, cu sprijinul JAR, si este dedicat elevilor de gimnaziu si liceu. Nu in ultimul rand, printre companiile care si-au inceput colaborarea cu JAR in anul scolar 2010-2011 pentru a derula programe de educatie financiara in parteneriat se inscrie si Raiffeisen Bank.

Un alt exemplu este Bugetul Familiei, un program national de educatie financiara desfasurat de Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC). Proiectul este realizat cu sprijinul Comisiei pentru Supravegherea Sistemului de Pensii Private, avand ca si partener institutional Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si este derulat in colaborare cu compania de credite de consum Provident Financial Romania. Partenerii programului sunt Centrul European al Consumatorilor Romania, Consiliul Concurentei si Junior Achievement Romania.

Si Asociatia Societatea pentru Libertate Individuala (SoLib) a implementat un proiect adresat elevilor de liceu, prin care va derula o campanie de de e-learning despre economie. Denumit Economy Works, proiectul este divizat intr-o serie de trei module si consta si in crearea unei baze de date cuprinzatoare de texte, videoclipuri, benzi desenate, materiale audio care trateaza subiecte economice importante.

Nu in ultimul rand, organizatii financiare precum Banca Nationala a Romaniei, Banca Centrala Europeana sau Fondul Monetar International au lansat de-a lungul timpului activitatii ce vizeaza promovarea unor proiecte de educatie financiara.

Ce inseamna un program de educatie financiara eficient?

Pentru a fi eficiente, aceste initiative trebuie corect adaptate obiectivelor si categoriilor de public carora li se adreseaza, atrage atentia Razvan Resmerita (foto). „Un astfel de program trebuie sa aiba in vedere diferentele dintre categoriile de varsta, de aceea este important ca obiectivele stabilite sa fie diferite, mergand de la dezvoltarea competentelor de baza financiare (banii si valoarea acestora etc.) si pana la competente financiare complexe (venituri, cheltuieli, economii, imprumuturi si protectie financiara)”, a declarat el.

Astfel, daca elevii din grupa de varsta 6-11 ani descopera conceptele de economie personala, la gimnaziu ei trebuie sa inteleaga rolul banilor in societate, economiile si consumul, cum sa devii un consumator inteligent si responsabil, detaliaza Daniela Staicu. La liceu si in facultate, educatia financiara are si o componenta de educatie pentru orientare profesioanala si trebuie sa se concentreze pe etapele unei planificari financiare corecte, elementele unui buget personal adecvat varstei, principii in economisire si investitii, tipuri de investitii, tipuri de credite si costurile unui credit, ce inseamna resursele umane si o cariera in sistemul bancar.

In practica, programele JA Romania se desfasoara fie in scoli, sub coordonarea profesorilor si a consultantilor voluntari din companiile partenere Junior Achievement care participa la clasa la activitatile din program (asa cum se intampla, de exemplu, in programul UNSAR), cat si in medul online („Proiectul tau: Viitorul”).



Inapoi la articol

Setari Cookie-uri