5 / 6

Credibilitatea bancii centrale, un subiect fierbinte

O prognoza este realista in masura in care scenariul economic care se afla la baza modelului de previziune este realist, considera Andrei Radulescu (foto), senior analist in cadrul Target Group. In opinia sa, rata inflatiei din Romania ar putea converge spre nivelul de 3,6% daca preturile de pe plan international la combustibili nu vor urca, preturile administrate din economie se vor mentine, iar cursul de schimb va ramane stabil sau va inregistra o usoara apreciere.

Totusi, Radulescu mentioneaza ca economia romaneasca nu functioneaza la paramentrii unei economii de piata functionale, iar companiile ar putea adopta un comportament de pret orientat spre obtinerea de profit rapid.

“Companiile vor dori sa ajunga cat mai rapid la nivelul de profit de dinainte de criza, iar, majorarea de preturi este un mijloc utilizat in acest scop, chiar daca cererea se va ameliora, dar la un ritm lent”, afirma Radulescu.

In ceea ce priveste credibilitatea BNR, analistul Target Group considera ca ratarea tintei de inflatie in repetate randuri a fost cauzata de evenimente ce nu s-au aflat in sfera de actiune a BNR.

“Este un subiect foarte fierbinte, acesta al credibilitatii BNR. Neatingerea tintei de inflatie pe parcursul mai multor ani constituie un motiv relevant pentru reducerea credibilitatii bancii centrale, insa nu este unicul. Sa nu uitam ca nici Banca Centrala Europeana nu a indeplinit ad-literam obiectivul de mentinere a inflatiei in jurul a 2% pe parcursul mai multor ani. Asta nu inseamna ca BCE nu mai este o banca centrala credibilia. La fel si in cazul BNR, mai ales ca ratarea tintei de inflatie a fost determinata, in trecut, de o serie de factori non-monetari, dar si de «mecanismul de formare a preturilor» in economia interna, caracterizat printr-un grad ridicat de rigiditate a preturilor”, explica Andrei Radulescu, senior analist la Target Group.

El a adaugat ca desi pe latura inflatiei BNR are un nivel mai redus de credibilitate, pe latura stabilitatii financiare nu putem vorbi despre pierdere de credibilitate.

Radulescu a reamintit ca inflatia ridicata constituie un rau pentru economice ce afecteaza companiile in procesul de investitii, dar si deciziile de consum ale populatiei sau deciziile de investitii financiare.

“Aceste decizii depind atat de inflatie, cat mai ales de asteptarile cu privire la inflatie si asteptarile cu privire la deciziile viitoare de politica monetara”, a explicat analistul Target Group.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri