Telecomunicatiile si companiile de stat - Marii absenti de la Bursa
Capitalizarea BVB in PIB – Printre cele mai mici cifre din regiune
Cum ar fi aratat bursa cu acesti emitenti?
Solutiile – cand si cum?
Ingredientele unei retete de succes in piata de capital
5 / 6

Ingredientele unei retete de succes in piata de capital

Silviu Enache, managerul KD Capital Management, considera ca, pe langa metehnele datorate certurilor si razboaielor interne, deloc constructive, piata de capital sufera de lipsa unor emitenti si a unor instrumente accesibile.

In opinia sa, piata de capital este cea mai mare banca din lume, desi, in principiu, functioneaza dupa aceleasi principii ca o piata oarecare.

„Aici este locul unde se intalneste cererea si oferta de finantare, unde detinatorii de lichiditati cauta sa efectueze investitii cat mai apropiate de asteptarile lor in ceea ce priveste nivelul de risc acceptat, structura (maturitati, lichiditate, etc) si, nu in ultimul rand, profitul estimat, iar emitentii cauta sa atraga disponibilitati financiare la costuri cat mai accesibile si totodata corelate cu programele de investitii si calendarul veniturilor lor”, explica el.

In opinia sa, conditiile pentru a avea o bursa dezvoltata sunt complexe si interdependente:

• Construirea unei imagini solide a pietei si o puternica sustinere din partea autoritatilor. Utilizarea cu preponderenta de catre autoritati a unor instrumente disponibile pe piata de capital (ex.: privatizari de companii, emitere de obligatiuni si chiar dezvoltarea unei piete a creantelor). Transparenta si accesibilitate.

• Masuri fiscale mult mai stricte. Spre exemplu, multe companii considera ca listarea la bursa le aduce deservicii din cauza cerintelor de transparenta. Actionarii unei societati listate cer raportari si rezultate pozitive pe hartie. Aceste masuri pot fi corelate cu anumite facilitati acordate emitentilor incurajandu-i astfel sa se listeze. "Sunt convins ca un calcul de oportunitate din partea autoritatilor va releva ca acordarea acestor facilitati intr-un anumit cuantum va aduce profit la buget generand o crestere importanta a volumului tranzactiilor si implicit a taxelor si impozitelor"

• Promovare asidua a institutiei in randul potentialilor emitenti, o strategie de marketing foarte bine redactata si implementata care sa tina seama de principalii concurenti cum ar fi bancile. Strategie flexibila care sa se adapteze conditiilor economice actuale. Spre exemplu, in aceasta perioada este practic imposibila atragerea pe piata a emitentilor de actiuni, insa este mai mult decat evident ca finantarea prin credit obligatar este semnificativ mai ieftina decat creditarea bancara. In concluzie, o strategie de promovare a pietei de capital ar trebui sa se orienteze cu sanse mari de suces spre atragerea emitentilor de obligatiuni.

• Regulile interne de functionare a pietei trebuie sa fie ferme, dar sa confere flexibilitate in structurarea de instrumente de tranzactionare. Posibilitatea standardizarii unor instrumente de finantare va reduce timpul necesar accesarii finantarilor.

• „Sa ne uitam peste gard” la alte piete mature si sa invatam de acolo, sa preluam retelele care s-au dovedit a avea succes pe alte burse.


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri