2 / 5

Romanii, la limita la care isi acopera costurile vietii, decat la cea a rasfatului

In timp ce directorul general Eden Spa nu poate face o estimare corecta a pietei locale de profil, managerul hotelului Epoque indrazneste sa o evalueze la zeci de milioane de euro.

Pe de alta parte, Mihaela Both (foto), consultant independent pentru centre spa, considera ca piata nu a crescut in volumul de servicii, ci a cunoscut un avans din punct de vedere al investitiilor realizate in aceasta industrie.

"Piata spa a stagnat anul trecut sau poate chiar a inregistrat o scadere. Daca si consumul de alimente a coborat, este clar ca si sectorul spa-urilor a avut parte de acelasi trend, mai ales ca, in perceptia consumatorului roman, nu reprezinta un must-have. Criza a afectat stilul de viata al oamenilor, in general, iar serviciile din zona spa sunt inca inaccesibile pentru majoritatea romanilor", spune Both.

Aceasta este de parere ca, in Romania, oamenii se afla la limita la care isi acopera costurile vietii, mai degraba decat la cea a rasfatului.

Nu doar ca spa-ul este inca un segment de nisa pe plan local, insa criza a afectat businessurile din industrie. Bugetele de la companii, care ofereau angajatilor vouchere cadou la spa au disparut anul trecut, iar cei care au ramas clienti ai unor astfel de servicii au fost cei care fac parte din clasa medie, publicul educat, cu nevoi de ingrijire si relaxare, a explicat Mihaela Both.

"Oamenii au inceput sa se orienteze tot mai mult catre zona de relaxare si tratamente profilactice, derivate din medicina alternativa traditionala - reflexoterapie, acupunctura, fitoterapie, terapii manuale asiatice, yoga, meditatie, stretching. Preturile au ramas constante, iar vanzarile au fost ajutate in special de promotiile de tot felul si de pachete cu preturi speciale. S-a putut observa, totodata, o reactie puternica la site-urile de reduceri care, in opinia mea, nu aduc beneficii spa-urilor, intrucat stimuleaza cresterea traficului de clienti ocazionali insa nu si profitul", spune ea.

Un dezavantaj al pietei spa inca este acela ca personalul inalt calificat lipseste pe aceasta nisa. Cei mai multi dintre angajatii centrelor spa sunt kinetoterapeuti sau maseuri, dar cu un nivel de cunostinte limitat, din care deseori lipseste orientarea catre client, intrucat Romania duce lipsa de scoli specializate care sa instruiasca personal pentru spa-uri.

Tocmai de aceea, nivelul pietei spa locale se situeaza sub standardele internationale. "Sunt mai putin de 10 centre spa in tara, unde oferta este variata, se simte preocuparea spre abordarea holistica a nevoilor clientului si nivelul serviciilor satisface exigentele unei experiente totale memorabile. Romania are un potential imens pe zona spa, avand resurse geografice, naturale si umane, e practic o piata care abia acum incepe sa se contureze. Spa-ul este interdisciplinar, incorporeaza multe domenii si creeaza o fuziune perfecta intre traditii si prezent, intre omul modern si remediile naturale sau tehnologii de ultima ora - de la infrumusetare, relaxare, fitness si sport, si consiliere in lifestyle, nutritie sau psihologica, coaching spiritual, terapii alternative, cosmetica medicala si tot ce tine de bunastare si echilibrul intre corp, minte si suflet. Practic, in intregul sau, conceptul de spa se transforma in wellness - starea de armonie si sanatate optima ", arata specialista in management si consultanta pentru centre spa.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri