4 / 5

Nu mai calcula valoarea promotiilor, ci a promoterilor!

Un punct cheie pe care companiile si brandurile ar trebui sa il ia in seama, si inca in mod serios, este valoarea pe care o pot aduce, sau nu, promoterii – acele persoane atat de atasate de brand incat “propovaduiesc” produsele, fara a fi platiti, in randul celorlalti.

Steve Jobs, fostul CEO Apple, a profitat din plin de acest lucru”, spune Alain Thys, managing partner Futurelab. “Totul poate fi explicat, simplu si amuzant, prin urmatorul clip din filmul When Harry met Sally – I’ll have what she’s having! (servesc ce are si ea – n.r.)”.



Thys ofera exemple concrete care subliniaza importanta promoterilor dar si pericolul celor ce “urasc brandul”.

“La simpla intrebare «Ai recomanda acest produs altcuiva?», respondentii se impart in trei categorii – cei care detesta brandul, cei neutri care nu l-ar recomanda dar nici nu ar vorbi de rau despre el si cei mai valorosi, cei foarte entuziasmati”, spune Alain Thys.

De exemplu, in cazul unei companii de automobile, un studiu recent a relevat faptul ca un promoter a adus companiei un plus de bani de 15.000 euro in timp ce un client total nemultumit a provocat companiei pierderi de 1.500 euro.

In cazul companiei Lego, in SUA, un promoter a adus companiei, in medie, 693 dolari in timp ce asa-zisii “detractor” au provocat companiei pierderi de 1.500 dolari.

Deci, cum poti transforma simplii clienti in promoteri? Acest lucru nu se va realiza prin vanzare directa, advertising, promotii ci doar prin crearea unui “element UAU! Ceva ce uimeste atat de placut si constant clientii incat acestia vorbesc si fara sa constientizeze, pozitiv, de brandul tau”.

Philips a investit o suma formata din 9 cifre pentru “a crea” acesti promoteri. ING a demarat de asemenea, pe plan global, actiuni in acelasi scop, in Romania compania facand acte de caritate. Printre alte companii care pun mult accent pe acest segment se numara Activia sau Red Bull.

“Intrebarea pe care vrei sa ti-o pui este daca doresti sa ai o relatie de o noapte cu clientul sau o relatie cat o viata. Daca raspunsul este ca doresti o relatie de lunga durata, atunci sfatul meu este sa investesti intre 10 si 25% din bugetul de marketing pentru a crea promoteri”, incheie seful Futurelab.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri