1 / 4

Schimbarile aduse de criza in mediul de afaceri romanesc

Criza financiara mondiala a adus schimbari fundamentele in mediul de afaceri autohton, in mentalitatea managerilor, antreprenorilor si a redus considerabil aversiunea la risc a investitorilor.

Specialistii recomanda ca in orice investitie demarata in aceasta perioada trebuie sa se tina cont de trendul indicatorilor macroeconomici (pret de consum, inflatie, somaj), astfel incat investitia sa fie optimizata pe realitatile pietei. Inaintea de inceperea investitiei, este recomandat sa se faca un studiu de piata detaliat, cu segmentarea targetului si cu analiza puterii de cumparare a publicului - tinta.

„Volatilitatea cursului de schimb si volatilitatea in general a mediului de afaceri, care face mult mai complicat sa realizezi un buget pe o perioada mai lunga de timp, aspect foarte important in orice business, a dus la o schimbare importanta a mediului de afaceri lucurile fiind mai dificile in acest sens in ultima perioada pentru orice companie”, a declarat Dragos Cabat, presedinte CFA Chartered Financial Analyst si fondator si actionar Financial View (foto), pentru Wall-Street.

O transformare importanta a suferit-o si capacitatea IMM-urilor de a strange noi resurse sau de a intra pe noi segmente de piata. „IMM-urile au nevoie din partea statului nu atat de sprijin financiar, cat au nevoie de sprijinirea mediului de afaceri. Statul ar trebui sa le sprijine mai mult pe partea de fiscalitate, iar fondurile de garantare pentru creditele IMM-urilor sa functioneze mai mult, mai bine, si mai eficient in aceasta perioada de criza”, sustine acesta.

De asemenea, o alta mutatie la nivelul mediului de afaceri consta in faptul ca investitorii abordeaza cu mult mai multa precautie orice deal sau investitie in noul context macroeconomic.

„Nu se mai fac la fel de multe investitii, iar multe dintre cele incepute se amana. Ceea ce acum un an nu intampina nicio problema in finantare, de exemplu, acum poate intampina mari probleme in atragerea de lichiditati”, a mai spus Cabat.

„Am observat ca managerii sunt mult mai realisti. Sunt multe de invatat din perioadele de criza, cum ar fi: situatii neintalnite pana acum de companiile relativ noi, care au cunoscut exclusiv perioade de crestere inca de la infiintare, nesiguranta pasilor urmatori in viata firmei. Apoi, lipsa lichiditatilor, care pana acum erau la indemana, deteriorarea unor relatii comerciale care pareau de neclintit. Sunt lectii noi, pe care managerii si le vor insusi, dar, in acelasi timp, reprezinta si pasi inainte pentru economie”, a declarat Ionut Maftei, senior consultant in cadrul Ensight Management Consulting pentru Wall-Street.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri