2 / 5

Care sunt criteriile dupa care romanii cumpara asigurari?

Un lucru este cert in opinia specialistilor, ca acest comportament de achizitionare a serviciilor financiare, in general, si cel de asigurari, in special, a suferit schimbari in ultimii ani, Romania nefiind straina fata de aceste schimbari.

„Clientii, atat persoane fizice, cat si juridice sunt mult mai atenti la serviciile pe care doresc sa le achizitioneze, conditiile si beneficiile oferite. Din pacate, in ultimul an, a revenit in prim plan si costul asigurarii ca factor determinat si, din pacate, in unele situatii acesta schimba decizia de cumparare finala in detrimentul calitatii”, a declarat Alexandra Ionescu, retail manager in cadrul London Brokers, companie specializata in intermedierea de asigurari si management al riscului.

In functie asigurarea solicitata, clientii balanseaza intre costul alocat unei polite sau siguranta conferita de contract si de asiguratorul unde se plaseaza polita de asigurare. La politele obligatorii, balanta inclina spre un cost mai scazut, iar la politele facultative (proprietate, casco) prioritare sunt riscurile acoperite si conditiile, renumele asiguratorului si apoi costul.

Din punctul de vedere al achizitionarii de asigurari, romanii se impart in doua categorii in functie de categoriile de polite cumparate.

Astfel, avem clientii de asigurari obligatorii (RCA si probabil in curand vor fi si cele de locuinte n.red.) si clientii care cumpara politele facultative. Pentru prima categorie, criteriul definitoriu este cel al pretului. De aceea, cu cat pretul la RCA este mai mic, cu atat produsul respectiv va fi mai cumparat.

“Daca vorbim despre asigurarile obligatorii lucrurile stau simplu, indiferent de produs si societatea de asigurari care o ofera: Polita cu cel mai mic pret este cumparata. In cazul asigurarilor facultative (de locuinte si casco n.red.) conteaza brandul si calitatea serviciilor oferite de asigurator. Oamenii sunt deja patiti, cu diverse companii de asigurari fantoma care ofera politele la preturi mici, dar care dau din colt in colt cand trebuie sa plateasca despagubirile”, a adaugat oficialul Safety Broker.

Dar, mai comenteaza el, si pentru politele facultative clientii se impart in doua categorii: cei care cumpara asigurari auto (casco), unde conteaza si pretul si decontarea la service, pentru ca asiguratul sa nu fie nevoit sa stea fara masina mult timp sau sa fie nevoit sa plateasca despagubirea si sa-si recupereze banii ulterior de la asigurator.

Si, o alta categorie a celor care vor sa achizitioneze polita de la un asigurator de renume. “In acest caz mergi cu masina in service, iar service-ul isi recupereaza banii pentru manopera si piesele schimbate de la asigurator”, adauga Viorel Vasile.

In acelasi timp, asigurarile facultative de locuinte nu se cumpara de la un aisgurator necunoscut, ci cu preponderenta de la marile companii multinationale, de renume, au mai spus specialistii contactati de Wall-Street.

“Fara indoiala, pretul reprezinta principalul criteriu de alegere a asiguratorului in ceea ce priveste asigurarile obligatorii – mai ales in cazul politelor de raspundere civila, pentru care exista falsa convingere ca serviciile prestate partii vatamate nu afecteaza in niciun fel cumparatorul politei. In cazul politelor facultative exista o multitudine de criterii de alegere, pretul tinzand sa piarda teren in fata gradului de acoperire a asigurarii, a serviciilor furnizate de asigurator si a stabilitatii financiare a acestuia”, a adaugat Manoliu.

Pe de alta parte, a mentionat reprezentantul Credit Europe Asigurari, in cazul politelor intermediate, increderea interemediarului in produsele si serviciile asiguratorului tinde sa aiba o greutate din ce in ce mai mare in procesul de alegere a companiei care emite polita, “semn al intaririi rolului de consultant al intermediarului”.

“In ultimii ani romanii si-au mai rafinat criteriile de contractare a asigurarilor. Daca in anii ’90 criteriul, chiar si la asigurarile facultative de locuinte era pretul, astazi clientii se mai uita si la calitatea produsului, la ce riscuri si cate acopera, dar si la calitatea serviciilor”, a comentat, la randul sau, Bogdan Andriescu (foto), presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania (UNSICAR).

Maturizare clientilor exista, este de parere si oficialul Safety Broker, dar desigur ca mai mult pe segmentul asigurarilor facultative, pentru ca pe RCA din contra, spune el, exista o tendinta incredibila de a cumpara doar ce-i mai ieftin. In prezent, 75% din asigurarile intermediate de broker sunt auto, restul fiind polite property (locuinte si bunuri n.red) si viata, care insa ocupa o pondere nesemnificativa in portofoliul companiei.

Valentin Radu a adaugat, la randul sau, ca peste 90% din clientii care cumpara o polita RCA prin intermediul PBA sunt cumparate dupa criteriul celui mai mic pret. “La casco si property conteaza mult increderea, generata de reputatia societatii de asigurari si serviciile acestuia in caz de dauna”, adauga Radu.


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri