1 / 13

Cum au raspuns companiile

(in slideuri puteti vizualiza raspunsul integral oferit de fiecare companie)

Pentru realizarea materialului au fost folosite doua conturi de e-mail: unul pentru presupusul investitor roman (Marian Cojocaru) interesat de companiile romanesti si unul pentru presupusul investitor britanic (Daniel Morrison) interesat de companiile poloneze si americane.

Intrebarile catre companii au fost trimise de vineri, 30 mai 2014, acestea vizand cateva informatii simple, usor de dezvaluit de catre orice companie listata si ale caror raspunsuri pot fi adesea gasite chiar si in raportarile respectivelor societati, sau in cadrul stirilor publicate de presa.

Intrebarile au fost adresate companiilor romanesti Petrom, Romgaz, SIF Transilvania, BRD, Bursa de Valori Bucuresti si Banca Transilvania; companiilor poloneze KGHM (unul dintre cei mai mari producatori de cupru si argint din lume), PGE (cel mai mare producator de energie din Polonia) si PKOBP (cea mai mare banca din Polonia); si companiilor americane Coca Cola, Microsoft si General Electric.
Lista intrebarilor:

  • Cand este programata sa aiba loc urmatoarea Adunare Generala a actionarilor companiei ? In afara de AGA, exista si alte intalniri pe care compania le are cu investitorii? Daca “da”, in ce conditii as putea sa particip la acestea din urma?
  • Care a fost profitul/pierderea companiei in anul 2013 si care este profitul/pierderea bugetata pentru acest an?
  • Care a fost valoarea celui mai recent dividend/actiune platit de companie? Daca exista asa ceva, imi puteti spune care este politica de dividend a companiei?

Companiile straine au primit aceleasi intrebari, singura diferenta fiind ca acestora nu le-a fost adresata o intrebare legata de profitul/pierderea bugetata pe 2014, dar in schimb au fost chestionate cu privire la profitul/pierderea din cel mai recent trimestru fiscal.

Romania

Raspunsurile companiilor au variat din punct de vedere al complexitatii si al detaliilor furnizate. Unele companii au preferat sa trimita “investitorul” direct catre paginile web unde puteau fi gasite informatiile cerute, in vreme ce altele au furnizat raspunsuri detaliate inca din e-mail, completate cu linkuri utile.

Toate companiile romanesti au raspuns solicitarii, insa timpul de reactie a variat.

Banca Transilvania si Bursa de Valori Bucuresti (vezi slide-urile 2 si 3) au raspuns cel mai rapid intrebarilor adresate de presupusul investitor - in aceeasi zi in care a fost facuta solicitarea. De asemenea, Romgaz, Petrom, SIF Transilvania si BRD au raspuns in urmatoarea zi lucratoare (luni, 2 iunie 2014).

Oarecum surprinzator, Fondul Proprietatea (slide 8), companie ai carei administratori militeaza puternic pentru respectarea principiilor de guvernanta corporativa si pentru respectarea drepturilor actionarilor, a raspuns cel mai greu solicitarii, la aproape doua saptamani de la trimiterea intrebarilor (11 iunie). Totusi, ramane de remarcat faptul ca raspunsul FP a fost unul dintre cele mai detaliate.

Polonia

Reprezentantii PKOBP (slide 11), cea mai mare banca din Polonia, au furnizat cel mai rapid raspuns si de asemenea s-au aratat chiar dispusi sa stabileasca o intalnire individuala cu presupusul investitor, avand in vedere ca banca nu obisnuieste sa organizeze intalniri de grup cu actionarii. PKOBP a raspuns la intrebari in aceeasi zi in care a fost facuta solicitarea.

PGE si KGHM au furnizat raspunsuri ceva mai tarziu, pe 2 iunie, respectiv 9 iunie.

SUA

Doar doi dintre cei trei giganti americani au raspuns intrebarilor trimise de “investitor”.

General Electric (slide 9) a fost cea mai rapida companie in acest sens (la doar cateva ore distanta de solicitare), insa raspunsul furnizat a fost totodata unul sumar, oficialii GE indrumand investitorul mai degraba sa viziteze website-ul conglomeratului.

In shimb, Microsoft (slide 10) a oferit un raspuns mult mai detaliat, in care a furnizat atat cifrele solicitate cat si date istorice cu privire la rezultatele financiare si dividende.

Coca Cola nu a raspuns intrebarilor trimise, probabil si din cauza faptului ca, spre deosebire de celelalte companii, compania foloseste un formular online standard pentru intrebarile investitorilor si nu o corespondenta directa, prin e-mail.


Cat de dispuse sunt companiile din Romania, SUA si Polonia sa raspunda solicitarilor unui presupus investitor? Test Wall-Street.ro



Articole recomandate