2 / 5

Atentie mai mare pe costurile utilitatilor

Un alt consultant imobiliar care a intrat recent pe piata de property management este Jones Lang LaSalle, in prezent compania avand in administrare doua cladiri de birouri din Bucuresti, cu o suprafata totala de aproape 38.000 mp.

“Pe timp de criza, ca si consultant incerci sa oferi cat mai multe servicii, de o calitate cat mai buna. Pe de alta parte, proprietarii de cladiri simt o presiune tot mai mare pe service charge (n.r: costurile cu utilitatile) din partea chiriasilor. Grija fata de aceste costuri va ramane, este o lectie invatata in criza”, a declarat Laura Niculescu (foto), sefa departamentului de property management al Jones Lang LaSalle.

Comisionul practicat de Jones Lang LaSalle pentru serviciile de property management coboara usor sub 3% din veniturile lunare ale unei cladiri administrate, in prezent echipa pe acest segment fiind alcatuita din doua persoane, la care se adauga doi directori regionali. Pe langa birouri, consultantul se afla in negocieri si pentru cateva proiecte de retail, tot din Bucuresti.

Cu toate acestea, Niculescu recunoaste ca este mai greu sa preiei un mall in administrare decat o cladire de birouri. “Proprietarii de mall-uri au deja echipe interne si, de multe ori, le este teama sa externalizeze serviciile de property management”, subliniaza consultantul Jones Lang LaSalle.

Un lucru este sigur in toate sectoarele pietei imobiliare: proprietarii se concentreaza pe un cost cat mai redus al cladirii, de la materialele folosite pentru fatada cladirilor de sticla, la suprafata garajelor din parcarea subterana, care este tot mai mica, desi masinile angajatilor romani sunt tot mai voluminoase. “Nimeni nu vine cu Smart-ul la birou, adevarul este ca cei mai multi au masini mari, prea mari pentru locurile de parcare subterane”, mai spune Laura Niculescu.

In plus, chiriasii devin si ei mai atenti la costurile utilitatilor, dupa ce, in unele cazuri, valoarea acestora s-a dublat. “Pentru o companie, costurile cu utilitatile erau considerate mai putin importante fata de chiria platita, insa criza a facut chiriasii mai sofisticati, mai atenti la costurile pentru anumite servicii. Implementarea unor senzori de miscare este un pas in aceasta directie, dar nu trebuie sa uitam ca intre costuri si confort este o linie fina”, afirma reprezentantul Jones Lang LaSalle.

Vezi in slide-ul urmator ce inseamna in cifre piata de property management.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri