3 / 6

Criza a invatat proprietarii sa fie deschisi la negociere

Daca anii trecuti proprietarii spatiilor comerciale nici nu voiau sa auda de negociere, mizand pe un numar considerabil de potentiali chiriasi, in prezent multi dintre acestia incearca sa se adapteze cat mai bine la cererile clientilor.

"Unii proprietari sunt dispusi sa negocieze, in special cei ce au mai multe spatii si s-au confruntat deja cu imposibilitatea de a obtine conditiile dorite. Termenii se negociaza in special pentru primul an, unde se poate obtine o chirie redusa cu 20%-30%. Proprietarii de spatii stradale nu accepta chirie procentuala din cifra de afaceri, nu vor sa se complice cu verificarea cifrei de afaceri a chiriasului si vor sa fie siguri pe castigul lunar”, afirma Carmen Rusu (foto), senior consultant in cadrul companiei King Sturge.

O situatie aparte o constituie proprietarii cu un singur spatiu, uneori foarte bine plasat si care nu sunt dispusi sa negocieze nimic in conditiile in care le sunt propusi potentiali chiriasi cu o situatie financiara stabila, ce pot incheia contracte pe minim cinci ani, adauga Rusu.

Alexandru Preda, de la Colliers, spune ca proprietarii de spatii stradale pot fi impartiti in mai multe categorii. Exista, pe de o parte, proprietarii care detin mai multe spatii si care mai devreme sau mai tarziu vor face un exit (n.r: vor vinde) si pentru ei va fi foarte importanta chiria pe care o au la momentul respectiv. De aceea, prefera sa tina spatiile goale si sa astepte chiriasi dispusi sa plateasca aceste sume.

Pe de alta parte, exista proprietarii care sunt mai sensibili fata de venitul pe care l-ar putea genera spatiile in perioada in care ar sta goale si atunci accepta cu usurinta o chirie mai mica in primul sau primii doi ani de contract, dar se axeaza pe o chirie in trepte sau stabilesc anumite renegocieri dupa anumite marje de timp sau o indexare apoi.

“Exista de asemenea proprietarii care se uita dupa clienti foarte stabili din punct de vedere financiar si care le pot asigura un venit constant pe o perioada indelungata de timp”, subliniaza consultantul Colliers.

Afla din slide-ul urmator ce vor retailerii de la spatiile de inchiriat.


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri