3 / 4

Riscuri si sfaturi de business

De obicei, indiferent ca e criza sau nu, riscuri pot aparea pentru mai toate business-urile noi.

Ele sunt cu atat mai mari intr-o perioada de criza si sunt uriase pentru un business nou care intra intr-o zona de piata deja aglomerata (cum ar fi comertul online cu produse IT in Romania in acest moment) sau intr-o piata in descrestere/contractie rapida (electrocasnice) sau pe o piata extrem de competitiva. “Nu inseamna ca de la inceput putem pune “stampila” esec pe un start-up doar pentru ca merge impotriva regulilor teoretice enuntate aici sau ca merge “impotriva curentului”. E posibil ca acel start-up sa fi gasit acea idee de business de tipul “una la un milion” care, chiar intrand intr-o piata existenta aglomerata, contractata sau hiper-competitiva, vine cu o solutie noua care poate ajuta acel start-up sa castige cota de piata sau chiar sa creeze o piata total noua. Din pacate, sunt foarte putine idei de tip “Google” care mai sunt disponibile in prezent, asa ca o asemenea situatie este destul de improbabila…”, sustine Ghenea.

Potrivit acestuia, domeniile cu cele mai multe falimente in aceasta perioada vor fi retail-ul, dar si constructiile si imobiliarele. Asta nu inseamna, insa, ca alte domenii nu ar putea inregistra falimente - “este o chestiune logica sa astepti cele mai multe situatii de default exact in acele zone de business care s-au dezvoltat cel mai mult in ultimii ani in Romania, pe fondul boom-ului economic, zone care, in plus, sunt foarte putin reglementate (spre deosebire de banci, telecom sau industria auto), si, ca urmare a acestui fapt, s-au dezvoltat destul de neuniform si uneori extrem de oportunistic, ceea ce face si caderea lor acum mai rapida si mai brutala”.

Daca o persoana dispune de suma de 25.000 euro, in ce ar putea investi acesti bani in momentul actual? “In principiu, in mediul de business actual mi-e foarte greu sa gasesc un proiect care sa se poata finanta numai cu 25.000 euro, mi se pare o suma mult prea mica pentru majoritatea proiectelor start-up tipice”, spune seful magazinului online PcFun.ro.

De asemenea, spune acesta, “stiu ca multe dintre ele nu au nevoie nici macar de 25.000 euro in prima zi, insa trebuie gandit un plan de cash-flow cel putin pe primul an, asa ca suma totala necesara e in principiu semnificativ mai mare. Singurele afaceri care ar putea sa nu solicite un capital de pornire mai mare decat suma respectiva sunt in opinia mea cele care nu au deloc nevoie de capital, respectiv cele de consultanta sau de servicii profesionale, unde ceea ce se vinde ca serviciu este de fapt inteligenta. In aceste situatii, nu este nevoie de capital sub forma de cash, in schimb e nevoie de mult capital intangibil, in mod concret de experienta consultantilor care ar fi parteneri in afacerea respectiva si de un networking profesional si social foarte bun al acestora.”

Celor care doresc sa investeasca intr-o afacere noua sau sa cumpere o companie de pe piata in prezent, Ghenea le spune ca este necesar sa fie atenti in primul rand la strategia de dezvoltare pe care o aplica afacerii, indiferent de statutul ei – achizitie sau start-up. Trebuie vazut daca strategia de dezvoltare corespunde cu aceasta perioada de criza sau daca raspunde suficient de bine provocarilor pe care criza le-a pus in fata business-ului. Iar daca strategia respectiva nu raspunde suficient de bine acestor provocari, s-ar putea ca afacerea sa nu supravietuiasca crizei economice actuale: “Si atunci degeaba s-au facut strategii si planuri pe cinci ani, daca nu ii supravietuim primului sau celui de-al doilea an”.

Antreprenorul roman ii sfatuieste pe cei care vor sa inceapa o afacere sa se gandeasca de doua ori inainte de a face acest lucru, deoarece e posibil ca varianta cea mai buna pe care o au in prezent, legat de aceasta situatie, sa fie amanarea unei idei de start-up pentru o perioada mai buna din punct de vedere economic si financiar.

Iar daca acestia sunt oricum hotarati sa inceapa un business in momentul de fata, Ghenea le recomanda sa se concentreze in principal pe planul de cash-flow, deoarece, pe termen scurt si mediu, nu problema profitabilitatii sau a cresterii este importanta pentru acel start-up, ci a “supravietuirii” - “iar o companie supravietuieste numai atata timp cat reuseste sa ramana pe un cash-flow total pozitiv la sfarsitul fiecarei perioade”, concluzioneaza Marius Ghenea.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri