2 / 4

Afaceri de nisa sau business-uri intr-o piata aglomerata?

Potrivit fondatorului RTC, daca ai bani in aceste vremuri, poti investi in orice. Insa este mai potrivit ca, in momentul actual, sa nu se investeasca in nici un fel de business, indiferent ca acesta este unul de nisa sau face parte dintr-o piata aglomerata. Motivatia este ca de abia rezista cele existente.

In cazul unui start-up, ar fi de preferat ca, intr-o asemenea perioada, sa fie dezvoltat intr-o nisa, preferabil intr-o nisa cat mai putin afectata de criza, considera Ghenea.

‘’Daca incercam acum sa dezvoltam o noua afacere intr-un segment main-stream de business, sunt sanse foarte mari sa intram pe o piata in contractie, in care deja exista jucatori puternici, jucatori care doresc sa reziste, sa supravietuiasca si unii dintre ei chiar sa creasca in continuare, asa ca barierele de intrare vor fi implicit atat de ridicate incat costul de a intra eficient pe piata ar putea fi nerezonabil de mare’’, explica el.

Afacerile de nisa, cu servicii bine customizate, pentru un public tinta extrem de clar, cat si proiectele sigure, mici, cat mai putin consumatoare de cash, ar putea da roade in vremurile actuale, este de parere Dragos Stanca (foto).

Ca o idee generala, Marius Ghenea nu crede ca prezentul este un moment potrivit pentru un start-up: ‘’finantarea este mai scumpa si mai dificila, intrarea pe piata este mai costisitoare din cauza contractiei pietei care creste competitivitatea celor deja existenti pe piata relevanta, perspectiva profitabilitatii unui astfel de start-up este mult mai indepartata in timp decat intr-o perioada de piata stabila.’’

De asemenea, intr-o asemenea perioada este mai bine sa nu ataci un segment aglomerat de piata. Exista anumite oportunitati marginale, care pot fi generate conjunctural pe un segment aglomerat de piata prin falimentul unui jucator important, care lasa pe termen scurt o anumita cerere neacoperita, arata seful Pcfun.ro. Totusi, aceasta cerere este rapid resorbita prin activitatea celorlalti jucatori de piata, asa ca fereastra de oportunitate, chiar si intr-o asemenea eventualitate, este mica si de scurta durata.

Cea mai mare problema cu care s-ar putea confrunta un antreprenor lansat in afaceri pe o piata aglomerata este finantarea. Aceasta problema poate fi preintaminata, insa, cu o planificare atenta intainte de pornirea afacerii.

“Daca un antreprenor si/sau investitor poate face de la bun inceput o estimare corecta a nevoilor de finantare ale afacerii in acest context de criza si reuseste sa gaseasca sumele necesare, este in regula. Daca nu, e mai bine probabil sa nu inceapa deloc, deoarece exista un risc mare sa nu poata finanta decat pana la jumatate, iar apoi sa piarda toti banii deja investiti”, spune Ghenea.

Celor care vor sa atace un segment de piata aglomerat, Stanca le recomanda realizarea unei strategii de marketing inteligente, cat mai creative si staruitoare. Cei care comunica divers si diferit, adauga el, care schimba site-ul, logo-ul si comunicarea o data la 6 luni, nu au sanse de succes.

Falimentul, potrivit acestuia si fondatorului RTC, Octavian Radu, ar putea constitui o reala problema, poate cea mai mare problema cu care s-ar putea confrunta un business in existenta sa.

George Butunoiu, in schimb, nu vede cum ar putea sa numeasca greutatile pe care le-ar putea intampina un antreprenor: “Ar fi prea simplu ca sa existe astfel de raspunsuri/reteta pe care sa le ia de-a gata cei care sunt in situatia asta.’’

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri