3 / 4

Sfaturile managerilor

Pentru cei care vor sa inceapa un business de la zero, sfatul lui George Butunoiu este ca acestia sa reduca costurile fixe aproape de zero. ‘’Sa isi faca biroul in bucatarie sau in garaj, sa nu angajeze oameni decat daca e absolut necesar si sa fie pregatiti mental ca situatia asta sa dureze cel putin un an, daca nu mai mult.’’

Seful F5, Dragos Stanca, le sugereaza viitorilor antreprenori sa gandeasca de 10 ori inainte de a lua o decizie si sa aiba asigurat un cash flow decent pentru minim 6, daca nu 12 luni. “Nu mai merge poezia cu sa facem trafic, ca banii vin dupa. Nu e momentul.”

Octavian Radu si Marius Ghenea considera ca, daca nu poate face ceva mai bine decat se face in prezent, un antreprenor nu ar trebui sa se lanseze in afaceri.

Cine se decide, insa, sa inceapa un business in contextul actual, trebuie sa stie foarte multe lucruri, in special pe zona de strategie a afacerii si pe partea financiara, sustine Ghenea.

Ce trebuie sa stie o persoana care se lanseaza in afaceri acum, in opinia lui Dragos Stanca? Raspunsul este business, business pur.

“Care inseamna calcule exacte de profit si pierdere, cash flow, valoarea prezenta neta si previziuni. Altfel spus, o persoana care se lanseaza in afaceri trebuie sa stie afaceri. Desigur, si frumosii nebuni care cad, uneori fara sa stie, peste o mina de aur sunt bine veniti. Dar cred ca sunt exceptii care confirma regula. Succesul in afaceri inseamna focus, staruinta, seriozitate, business planuri clare pe termen mediu si lung. Si un pic de experienta. Macar de viata, daca nu in piata respective”, subliniaza el.

Octavian Radu spune ca, in afara de investitia initiala, celui care porneste o afacere in conditii de criza ii trebuiesc bani pentru a sustine pierderile din primele luni.

Iar pentru a reusi pe o piata atat de nesigura, antreprenorului respective ii trebuie noroc, si mai putina experienta, conform acestuia. “Oportunitatea este esentiala.”

Mult mai importante sunt inteligenta, seriozitatea, tenacitatea, logica, rabdarea, completeaza Butunoiu.

Contrar, experienta in domeniu este foarte importanta,sustine Ghenea, mai ales intr-o asemenea perioada. Oportunitati nu sunt oricum prea multe, adauga el, “nimic nu se mai realizeaza atat de usor cum parea posibil cu un an in urma. Asa ca daca un antreprenor intra intr-o zona de business pe care nu o stapaneste deloc, poate sa aiba foarte mult noroc si sa aiba multe oportunitati, si tot e posibil sa nu reuseasca”.

Anul acesta si, din pacate inca vreo trei ani de acum incolo, va fi vremea tehnocratilor, si mai putin a celor care fac miliarde din nimic cu o idee buna, conchide Stanca.


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri