2 / 4

Cum sa treci la actiune

Sa incepi o afacere tine si de momentul pe care il consideri optim pentru a face acest pas. La Florin Maxim, fost angajat al companiei frantuzesti de bauturi alcoolice Pernod Ricard, acest moment a venit in august - septembrie 2007, cand panica se instaurase deja in Statele Unite. Cum a inceput? “Cu o sticla de whisky. Din pacate”, marturiseste el.

“Altii studiaza, participa la diverse training-uri. Insa eu am considerat ca ceea ce le lipseste acestor forme de studiu, si anume un dram de inconstienta, poate fi gasit intr-o sticla de whisky. Am fost tentat si am crezut ca acela este momentul potrivit pentru a renunta la viata de companie si a-mi deschide o agentie de publicitate full service. Ulterior, mi-am dat seama ca m-am inselat; dar cum aveam deja angajati si trebuia sa platesc salariile acestora, nu a mai fost loc de dat inapoi.”

Analizand perioada in care managerii consultati au renuntat la functiile detinute in companiile in care lucrau, putem spune, desi suna a cliseu, ca economia subreda nu a creat un context nefast demararii unor afaceri ci, din contra, o oportunitate.
“Cand piata se reduce, cheltuielile scad, competitia este aceerba, costul intrarii in joc este mult mai mare, mai ales cand o iei de la zero si nu ai o structura puternica in spate, practic, nu prea ai multe sanse”, spune Rangu.

Tocmai de aceea el nu s-a focusat majoritar asupra pietei locale, ci si Ucrainei, unde situatia este similara cu cea de acum 10-15 ani in Romania - mai multe oportunitati, la care se adauga experienta de afaceri a partenerului ucrainean care poate sustine o dezvoltare a unui business nou in IT.

Conform acestuia, orice moment este unic, de la context, mediu si pana la prietenii pe care ii ai in piata sau concurenta.

“Nu poti stii ce ar fi in alt context. Iar mediul este esential. Domeniul IT este de viitor, desi este slab utilizat in scopul de business pentru care este creat, risipa este destul de mare si gradul de success al proiectelor din acest sector destul de mic.”

Nici Raluca Milin (foto) nu a gasit tocmai cei mai buni timpi pentru a lansa Sensio. Nu doar ca industria ospitalitatii nu are nimic in comun cu telecom-ul, unde aceasta si-a petrecut 14 ani din viata, insa ea a ales sa paraseasca UPC la finele lui 2008, cand toata lumea intra in panica, ca urmare a zvonurilor legate de criza economica care avea sa vina. La inceput, nici greselile nu au stat departe de antreprenoare. Milin recunoaste ca a investit in lucruri care nu ii erau neaparat necesare, constientizand, totodata, ca un antreprenor trebuie sa-si dramuiasca mult mai bine veniturile si cheltuielile.

Seful Zitec a ales un domeniu similar in care sa inceapa sa construiasca o afacere celui in care avea experienta. Diferenta intre ceea ce facea ca angajat insa si ceea ce face ca antreprenor este mare, precum cea dintre o partida de sah si un meci simultan. In timpul in care a lucrat in cadrul United Management Technologies problemele erau asemanatoare cu cele de acum, cand are propria companie, insa se situau la un nivel inferior. “Ulterior s-au adaugat multe probleme organizatorice, de recrutare, fiscale si cate 10-20 de proiecte in desfasurare in permanenta.”

Florin Maxim crede ca este esential ca primul pas in antreprenoriat sa fie facut intr-un domeniu cunoscut, macar la nivel operational. In acelasi timp, insa, el este de parere ca unui antreprenor roman ii este foarte greu sa evolueze, dat fiind faptul ca cea mai mare a timpului o petrece lucrand cu statul. “Nu e ca si cum ai lucra cu Bill Gates”, proprietarul I.M..

De aici si numeroasele greseli pe care le efectueaza antreprenorii la imceput de drum. Spre exemplu, Alexandru Lapusan recunoaste ca cele mai dese momente de eroare pe care le-a savarsit cand a format Zitec au fost legate de oameni, fie ei angajati sau clienti.

“Am plecat la drum cu idealismul proaspatului absolvent, crezand ca este suficient sa fi de buna credinta, iar pe parcurs am aflat ca nu toti oamenii pot fi seriosi si isi pot respecta cuvantul dat. Chiar daca acestea par niste platitudini, pana nu le intalnesti cu adevarat, in situatii variate, nu prea ai cum sa intelegi. Din acest motiv am fost fortat sa imi valorific mai multe calitati si am constientizat greseli pe care le-am facut ca si angajat”, declara el.

De cand este propria sa sefa, Anca Podoleanu a invatat sa isi eficientizeze timpul alocat pe diverse activitati, dar si sa ii atribuie acestuia o alta valoare. Managerul Choice Consulting sustine ca, de cand are propriul business, a observat la sine o deschidere mult mai mare de a asculta si de a adapta produsele si serviciile furnizate la nevoile clientului.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri