3 / 4

Antreprenorul trebuie sa-si pastreze o iesire de avarie daca planul ar da gres

Alaturi de achizitia Cosmote, cea mai rasunatoare achizitie de anul trecut a fost cea a magazinului online de IT si electronice eMag, care a fost cumparat in proportie de 51% de Asesoft Distribution, unul dintre principalii distribuitori pe piata locala si parte din grupul Asesoft, controlat de omul de afaceri ploiestean Sebastian Ghita.

“Daca vanzarea are ca obiectiv atragerea unui investitor pentru dezvoltarea afacerii, antreprenorul care va ramane si actionar trebuie sa cantareasca foarte bine relatia pe care o va avea cu noul partener. Trebuie puse de acord detaliat viziunile noilor asociati in dezvoltarea companiei pentru ca acest acord este cel putin la fel de important ca partea financiara a tranzactiei. Totodata, antreprenorul trebuie sa-si pastreze o iesire de avarie daca planul ar da gres. O metoda ar fi o clauza de <<put option>> prin care investitorul sa fie obligat contractual sa-i cumpere toate actiunile la un pret si in niste conditii minime stabilite de la inceput”, explica Radu Apostolescu (foto), directorul de marketing al eMag si unul dintre cei trei fondatori al afacerii vandute anul trecut pentru aproximativ 10,5 milioane de euro, potrivit Ziarul Financiar.

El mai spune ca in urma cu un an si jumatate compania avea nevoie de investitii pentru dezvoltare si ”chiar dupa tranzactie vanzarile au explodat”, magazinul online inregistrand in primul semestru din acest an afaceri de 41 de milioane de euro, mai mari cu 64% fata de aceeasi perioada din 2009.

Un alt business online implicat intr-o tranzactie este C&D Solutions, compania brasoveana care dezvolta site-urile Tourism Guide.ro si AllSeasons.ro si din care polonezii din grupul NetMedia au cumparat in primavara 70% pentru 160.000 de euro.

“Factorii cheie care te determina sa vinzi sunt faptul ca vrei sa cresti businessul, dar nu mai ai forta necesara, afacerea este la punctul culminant adica expunerea este mare in piata, baze de date si cifra de afaceri sunt considerabile sau exista un dezechilibru major si nu mai poti remedia situatia”, explica Daniel Dobrita, antreprenorul care a lansat compania in 2003.

El a ales sa vanda pentru ca isi dorea sa creasca businessul, dar in acelasi timp sa redreseze situatia financiara a acestuia, sa faca parte dintr-un grup european care sa ii aduca accesul la knowhow si tehnologie.

Tranzactii au fost si in IT&C, in unele cazuri nefiind vorba de o vanzare, ci de fuziune, cum a fost cazul RHS Company- Tornado Sistems, cea mai mare integrare operationala din istoria distributiei locale de IT&C, sau al companiilor Vip Net - Prime Telecom pe segmentul de telecomunicatii.

“Antreprenorul trebuie sa aleaga acel partener care in timp ii va asigura cresterea valorii participatiei sale in noua firma. Pentru fondatorul societatii mai mici, care urmeaza eventual a fi absorbita, fuziunea trebuie sa se produca atunci cand societatea se afla pe <<val>>, sus. Daca la vanzare acest moment este critic, la fuziune exista o perioada mai generoasa in care este bine sa se efectueze aceasta tranzactie. Ea nefiind definitiva, in cazul compensatiilor in actiuni, valoarea reala a tranzactiei poate fi corectata ulterior, prin cresterea valorii pachetului in noua societate, odata cu cresterea performantelor acesteia”, explica Gabriel Dulcu, fondatorul VipNet, dar si vicepresedinte si actionar al Prime Telecom.


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri