2 / 5

Cum s-a ajuns aici: Multe proiecte facute “dupa ureche”

In perioada 2006 - 2008, cand economia Romaniei facea salturi uriase, multi antreprenori locali, majoritatea fara experienta in domeniul hotelariei, au decis sa intre in aceasta industrie. “In anii trecuti, foarte multi oameni de afaceri s-au inghesuit sa investeasca in industria hoteliera si asa au aparut multe proiecte facute fara un studiu de piata preliminar si fara a cunoaste domeniul. Unii au ales sa construiasca ieftin, de proasta calitate iar altii au construit scump – pentru ca atunci piata contructiilor era sus – si acum nu mai fac fata creditelor. Ambele categorii, care au facut proiecte dupa “gustul lor”, incearca acum sa vanda”, este de parere Ilias Papageorgiadis (foto), CEO al More Real Estate Services.

In opinia lui Sorin Ionescu, managing partener al companiei de consultanta Fivestar Hospitality, foarte multi dintre antreprenorii locali au inceput sa ridice hoteluri fara a tine cont de locatie, brand, calitatea produsului, servicii sau management (stapanirea tehnicilor de promovare/vanzare adecvate sau problemelor de management financiar). “O mare parte din investitiile realizate in ultimii 20 de ani au fost facute in virtutea spiritului vizionar al proprietarilor fara sa existe nici un semnal de sprijin al ramurii turistice de la nivel central. A fost si va mai fi o perioada de lupta a fiecarui investitor de tipul « fiecare pentru el »", a mai spus Ionescu.

O alta greseala, care i-a adus pe proprietarii de hoteluri in pragul falimentului, a fost razboiul preturilor practicat cu precadere in 2009. “In 2010, daca e sa o luam in cifre absolute, gradul de ocupare a crescut, insa nu este relevant daca nu este corelat cu rata medie care a continuat sa scada si in acest an cu 12%”, explica Sebesanu.



Inapoi la articol

Setari Cookie-uri