3 / 5

Toata lumea vinde. Cine cumpara?

Chiar daca oferta de pe piata este “pe alese”, cumparatorii, fie ei investitori privati, fonduri de investii sau companii multinationale intarzie sa apara. “In general, cumparatorii pe aceasta piata ar trebui sa fie investitorii institutionali pentru produsele de anvergura si mici investitotri pentru obiectivele mici”, explica reprezentantul Regatta.

Calitatea unitatilor de cazare este prima frana in fata unor eventuale tranzactii. “Cred ca este o problema a standardelor. In Romania, numarul hotelurilor si pensiunilor care indeplinesc standardele internationale de calitate se pot numara pe degete, de aceea si nivelul de penetrare al brandurilor straine este foarte scazut (n.red. doar 7,3% din hotelurile autohtone apartin marilor retele)”, mai afirma Tinu Sebesanu.

O alta problema care sta in calea tranzactiilor din piata este evaluarea unitatilor la pretul corect. “Majoritatea celor care si-au scos unitatile la vanzare iau in calcul, cand stabilesc pretul, valoarea de inlocuire, adica investitia, lucru total eronat. In aceasta industrie, o unitate trebuie evaluata doar dupa capacitatea de a produce venituri”, explica Sebesanu care anticipeaza ca in urmatoarele 6 luni antreprenorii vor incepe sa isi evalueze corect business-urile pentru a nu recurge la varinata finala, inchiderea locatiei. “In cazul unui hotel care pune lacatul, valoarea de tranzactionare scade considerabil, pana la 30%. Astfel, proprietarii au de ales intre doua rele: fie continua activitatea cu niste costuri uriase, fie inchid si pierd la pret in eventualitatea unei tranzactii”, mai declara seful Trend Hospitality.

Scaderea preturilor nu reprezinta neaparat o solutie, in aceasta perioada. “Interesul este scazut deocamdata pentru ca nu foarte multi investitori inteleg sau cred in perspectivele de dezvoltare ale turismului in Romania, iar cererea business nu are decat perspective de crestere limitata in urmatorii 3 - 5 ani. Anul acesta nu cred ca vom auzi de tranzactii importante, insa pe fondul unei mai bune comunicari in industrie si a intelegerii regulilor de baza ale tranzactiilor cum ar fi necesitatea ca cererea sa se intalneasca cu oferta, cred ca anul viitor am putea asista la un dezghet al tranzactiilor”, este de parere Sorin Ionescu (foto).

Convertirea hotelurilor sau pensiunilor in spatii rezidentiale sau in cladiri de birouri nu este, nici ea, o solutie profitabila. "In cazul convertirii intr-o cladire de birouri se renunta la dotari si mijloace fixe si nu este profitabil. Au mai existat si tentative de transformare in apartamente, insa se intra in competitie cu piata rezidentiala care are o oferta destul de mare", spune Tinu Sebesanu.

Potrivit consultantilor din domeniu, zonele pe care investitorii le vor lua in calcul pentru eventuale achizitii sunt Bucuresti, Cluj - Napoca, Constanta, Brasov, Timisoara sau Craiova.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri