Mihail Vartosu: Investiti in traininguri, fiti solidari cu clientii
Stefan Iordache: Trebuie sa incercam sa ramanem copii
Sorin Psatta: Criza a mai redus din glamour-ul publicitatii
Bogdan Enoiu: Criza ne-a dat inapoi cu cinci ani
Radu Florescu: Se construieste un alt model de a face publicitate
2 / 6

Stefan Iordache: Trebuie sa incercam sa ramanem copii

Stefan Iordache, 42 de ani, este COO Leo Burnett Group. In 1994 a deschis, impreuna cu sora sa, Ioana Iordache, agentia de publicitate Target Advertising, care urma sa devina Leo Burnett Romania. In prezent, grupul Leo Burnett este unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din Romania, cu afaceri de 63 milioane euro in 2008.

"Cand a cazut Bursa si apoi prima Banca din America, in maximum doua saptamani, clientii multinationali au inceput sa faca ajustari la bugete.

Si am intrat in era turbulentelor.

Restructurare, cuvant si fapt nefolosit pana atunci. Acesta a fost primul pas pe care cu ratiune, dar cu durere l-am implementat din octombrie.

Cea mai importanta schimbare a fost renegocierea continua. Aveam negociate conditiile pentru un client din octombrie, le-am renegociat in decembrie, apoi in ianuarie, si asa mai departe, aproape lunar. Initial negociam cu o agresivitate mai mare, apoi am inteles ca acesta este mediul in care vom lucra.

A fost o situatie de neincredere din partea clientilor daca nivelul lor de preturi este corect pentru situatia data. Dar apropierea noastra de ei si nevoile momentului le-au reconfirmat ca ne adaptam situatiei si in anul acesta de gratie.

Ce a schimbat criza in bine: Atitudinea fata de munca, atitudinea fata de problemele clientilor. Cam acestea ar fi cele mai importante schimbari. Si pe ambele le vad ca un pas bun.

De asemenea, criza a grabit schimbarea structurala a industriei. Publicitatea a devenit mai orientata catre solutii de business si implicit catre o comunicare integrata. La fel, este mai orientata catre un grup de comunicare, decat spre specialisti solitari.

A fost o surpiza adaptabilitatea colegilor la conditile date. Fiecare coleg s-a adaptat perfect la cerintele acestei etape. Fie ca este vorba de cai noi de comunicare, fie ca este vorba de un termen mai scurt de executie, sau chiar de o solutie care sa salveze bani.

Cel mai important este sa actionezi mai repede la schimbari.

Desi noi am fost poate prima agentie care a facut restructurari din punctul de vedere al marimii, dar si al structurii, cred ca puteam face acesti pasi chiar mai repede.

Sfaturi pentru cei din industrie: "Love the business or leave the business".

Minimul cred ca va veni dupa alegeri. Sper in responsabilitatea politicienilor care vor determina rapid acest minim pentru a avea cresteri ulterioare.

Cand vom iesi? In functie de perspectiva anterioara, dar nu mai devreme de semestrul al doilea al anului viitor.

Ultimul an m-a facut sa ma implic in mai multe proiecte.

Dar cel mai important, m-a facut sa nu uit ca in publicitate, in creatie, trebuie sa nu ne pierdem spiritul “copilariei” chiar si in aceste momente grele. Daca ne transformam in “oameni mari”, maine vom veni cu aceleasi idei. Daca ramanem “copii”, maine vom veni cu idei noi, mai indraznete. Sper ca acest lucru sa nu fie uitat nici de client, la negocierile pentru remuneratia agentiilor. Daca in viitor clientii imping fee-urile agentiilor sa ramana la acelasi nivel ca anul acesta, avem riscul sa ne transformam in functionari, in “oameni mari”. Creativitatea este sustinuta de un grad minim de libertate, nu de un sistem incorsetat intre costuri si termene de livrare."

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri