Mihail Vartosu: Investiti in traininguri, fiti solidari cu clientii
Stefan Iordache: Trebuie sa incercam sa ramanem copii
Sorin Psatta: Criza a mai redus din glamour-ul publicitatii
Bogdan Enoiu: Criza ne-a dat inapoi cu cinci ani
Radu Florescu: Se construieste un alt model de a face publicitate
5 / 6

Radu Florescu: Se construieste un alt model de a face publicitate

Radu Florescu, 48 de ani, este CEO al grupului Centrade, care include agentiile Saatchi & Saatchi si Zenith Media. A infiintat Saatchi & Saatchi la inceputul anilor '90, iar acum isi pregateste business-ul de publicitate pentru noua era - cea a Internetului.

"Oamenii vorbesc despre criza ca fiind un dezastru. Nu merge nimic, cifrele de afaceri sunt mai mici cu 30-40%. Intr-adevar, este un an dificil. Dar am invatat ceva: cum sa fim mai eficienti, cu bani mai putini.

Am trecut printr-o perioada cand am angajat zeci de persoane in fiecare luna, cu salariu dublu. Acest lucru s-a oprit. Si asta e bine pentru ca a fost exagerat. Erau oameni angajati cu salarii imense si experienta zero. Sau pe pozitii de top management, cu experienta de sase luni. A fost ridicol, absolut ridicol.

Acest sistem de angajare fara experienta, cu salarii mari, a creat o mediocritate care nu este sustenabila. Criza a eliminat toate excesele: oamenii, sistemele. S-a creat un ansamblu mai eficient, mai coerent decat inainte.

Am invatat ce putem face daca nu exista sumele de bani cu care eram obisnuiti: facem acelasi lucru.

Cifra de afaceri este mai buna. Si ce am pierdut? Niste oameni si-au pierdut joburile, am scos niste lucruri care n-au fost necesare. Intr-o perioada buna, totul ti se pare necesar.

Nu vreau sa critic pe nimeni, dar adevarul este ca o parte din oameni nu mai sunt aici si e ca si cum nici nu au existat. Pur si simplu. Sunt cam rau sa spun asta, dar este adevarat.

Este posibil ca unii oameni sa nu fi muncit destul inainte.

Am invatat cu totii ce inseamna un pas inapoi. Ceea ce e bine. Pentru ca inainte faceam numai un pas inainte, doi pasi inainte si nimic inapoi.

Probabil punctul cel mai important – businessul nostru s-a schimbat. Conceptul de agentie traditionala, cu ATL, BTL, divizii – o sa scapam de asta. Sunt convins ca ce se intampla acum va contribui la crearea unui alt sistem de a face publicitate.

Am un exemplu foarte simplu: copiii mei. Am doi baieti aici, au 15 si 13 ani. Daca vorbim pur si simplu despre entertainment, 95% din timp sunt la calculator, 5% la televizor. Si daca este vorba de televiziune, este HBO, atat. Sau DVD.

Ce inseamna asta pentru noi? Inseamna un «shift» major in viitorul publicitatii. Ca si inainte de inventia televiziunii, cand toata publicitatea era pe radio. Cand a venit televiziunea, asta s-a schimbat, televiziunea a devenit cea mai importanta. Se va intampla acelasi lucru cu Internetul.

Asta este viitorul, trebuie sa fim aici. Firmele mari au facut acest lucru. Procter&Gamble au facut o declaratie publica: viitorul nostru este in Internet.

N-am lucrat atat de tare inca, dar o sa mai lucram pe aceasta tema.

E o panica mica in piata. Noi avem noroc. Facem parte dintr-un grup mare. Dar pentru o agentie mica este foarte dificil acum.

Este un ciclu de business. Nu putem sa crestem tot timpul, 30% pe an. Imposibil.

O sa iesim din criza cand o sa iesim.

Avem nevoie de o perioada de stabilitate. Nici o crestere mare, nici o scadere mare.

Piata este dirijata in proprtie de 70% prin psihologia oamenilor. Daca esti fericit, probabil o sa iti cumperi cu o bere mai mult la un club decat daca ai fi fost trist. Este ceva de bun simt. "

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri