Gyula Fatér a început să lucreze în cadrul OTP Bank România în 2018. Un an mai târziu, în iunie 2019, el a preluat oficial funcția de CEO al băncii. La începutul lui 2018 valoarea activelor băncii era de aproximativ 9,1 mld. lei, iar până în prezent acestea s-au dublat și au ajuns la 18,5 mld. lei.

Primul job al lui Fatér a fost în cadrul unei companii de stat maghiare (Csepel Metal Works), însă adevărata carieră a acestuia în lumea financiară a început la Bursa de Valori din Budapesta.

”În urmă cu 32 de ani, soția mea a găsit în ziar un anunț de angajare la Bursa de Valori din Budapesta. Mi-a spus «nimeni nu are mai multă experiență în asta decât tine». Și avea dreptate, chiar dacă nu știam foarte multe. A fost o perioadă diferită, de trecere de la comunism la capitalism, când totul era nou și regulile erau definite pe măsură ce jocul avansa”, își aduce el aminte.

Doi ani mai târziu Gyula Fatér prelua primul rol de CEO, într-o companie de investiții (Europool Investment), iar cu timpul cariera acestuia a înclinat tot mai mult spre finanțe. Nu îi pare rău că a ales acest domeniu, dar recunoaște că dacă ar putea să schimbe ceva la cariera sa lungă de trei decenii și-ar fi petrecut mai mult timp direct în IT, un domeniu pe care îl consideră important acum și în viitor, având în vedere transformările pe care le aduce în sectorul bancar.

Ca bancher, niciodată nu ar trebui să te joci cu integritatea ta. Este regula numărul 1.

Gyula Fatér, CEO OTP Bank România

Fatér subliniază faptul că de-a lungul carierei calea optimă nu este evidentă încă de la început, acesta fiind și motivul pentru care le recomandă tinerilor să încerce diferite roluri în domeniul bancar și să nu se teamă să facă (mici) greșeli.

”Este singura modalitate de a ne dezvolta abilitățile și cunoștințele. Daca te temi mereu, s-ar putea să ratezi și lucruri bune în carieră. Nu trebuie să faci însă greșeli majore, iar aici mă refer la problemele de integritate. Ca bancher, niciodată nu ar trebui să te joci cu integritatea ta. Este regula numărul 1. Integritatea este cel mai important lucru pe care un bancher sau o bancă îl poate avea”, spune Gyula Fatér.

CEO-ul OTP vede evoluția cadrului fiscal, a legilor și a tehnologiei în banking ca lucruri normale, iar din acest motiv subliniază că a rămâne blocat într-un trecut glorios reprezintă o greșeală.

Nu există un drum standard pe care să il urmărești și care să iți garanteze că vei fi un CEO bun. Fiecare trebuie să își găsească propria voce și propriul fel în care poate fi bun.

Gyula Fatér, CEO OTP Bank România

”Totul se schimbă într-un ritm mult mai rapid. Prin urmare, nu-mi place zicala «Pe vremea mea totul era mai bine», pentru că nu este deloc adevărată. Viața, economia, modul în care trăim se schimbă constant, la fel și competențele și calificările necesare. Pentru a vedea asta mai clar trebuie să ne uităm cu doar cinci ani în urmă, nu mai mult, la modul în care a evoluat sistemul bancar. De aceea cred că fiecare generație are cunoștințele relevante pentru a avea succes. La fel și generația actuală”, explică Gyula Fatér.

Cel mai important avantaj pentru OTP în prezent? Faptul că am crescut, dar nu suntem un gigant care nu mai poate oferi servicii personalizate

Cu o dublare a activelor în ultimi patru ani, OTP se află în prezent în topul celor mai mari 10 bănci locale. Evident, Fatér se declară mulțumit de creșterea rapidă, dar spune că principalul avantaj al OTP este în momentul de față faptul că banca nu a ajuns o corporație uriașă care să ofere clienților doar produse și servicii standard, precum o ”fabrică”.

”Cel mai important punct forte al OTP este faptul că am crescut repede, inclusiv în privința numărului de angajați, dar nu am ajuns să fim un gigant. Mă refer la faptul că în continuare putem să acordăm individual atenție clienților noștri și putem să le oferim servicii adaptate nevoilor pe care la au”, explică CEO-ul.

Le cer angajaților să se gândească în primul rând la felul în care suntem văzuți de clienți

Clienții și angajații sunt cei mai importanți factori în evoluția unei bănci. Din acest motiv, Fatér spune că satisfacția celor două categorii de persoane sunt esențiale. În acest context, care este principalul lucru pe care CEO-ul OTP îl cere propriilor angajați?

”În primul rând mă aștept să se gândească la cum suntem vazuți de clienți. Vreau să fie concentrați pe clienți, să se uite în jur și să înțeleagă ce vrea clientul de la noi. Nu este ușor sa fii «customer centric» în ziua de azi când online-ul a devenit mult mai popular chiar și în rândul clienților bancari”, afirmă Gyula Fatér.

De la infrastructură, modul în care angajații lucrează și până la produsele și serviciile oferite, toate aceste procese au fost reconstruite la OTP Bank România după preluarea mandatului de către Gyula Fatér.

Digitalizarea nu poate să lipsească azi, dar o importantă categorie de clienți își va dori mereu să poată să vorbească cu cineva din bancă și să aibă o relație personală.

Gyula Fatér, CEO OTP Bank România

”Avem multe lucruri care s-au schimbat în ultimii ani, mai ales pentru că acum ne aflăm la jumătatea programului de dezvoltare locală. Dar cred că cel mai important lucru care s-a schimbat, care este și cel mai greu de făcut, este cultura companiei. Avem o poziție mult mai deschisă, avem echipe mai agile și suntem mai concentrați asupra clienților și angajaților”, adaugă el.

Fără îndoială, pandemia COVID-19 a îndepărtat clienții băncilor de sucursalele tradiționale, însă chiar și în aceste condiții CEO-ul OTP spune că relația personală dintre bancher și client nu poate dispărea complet, mai ales când vine vorba de acele decizii care pot schimba viața unei persoane.

”O tranzacție, un transfer bancar bineînțeles că va fi facut online. De ce să vin la unitatea bancară pentru asta? Totuși, atunci când va trebui să iau o decizie pe termen lung, de exemplu să iau un credit pe 25 de ani, voi vrea să mă uit în ochii persoanei care îmi poate explica la ce trebuie să fiu atent sau ce ar trebui să evit. Digitalizarea este ceva ce nu poate să lipsească în prezent, dar o importantă categorie de clienți își va dori mereu să poată să vorbească cu cineva din bancă și să aibă o relație personală”, concluzionează Gyula Fatér, CEO OTP Bank România.

Sursa foto: OTP Bank