Horeca - potențial de digitalizare în România

Sectorul Horeca încă nu este digitalizat la adevăratul potențial și mai este mult efort de depus în direcția aceasta. Dintr-un total de 35.000 de firme din industria Horeca, aproximativ 30% nu intenționează să își implementeze soluții IT de digitalizare a afacerii. Totuși, un trend pozitiv se remarcă în ultimii doi ani: tot mai multe companii mici - cafenele, restaurante și hoteluri -, au început să își integreze soluții software.

Presiune mare pe preț

Presiunea mare este pe preț, acesta fiind în continuare principalul factor în funcție de care restaurantele și hotelurile își instalează sau schimbă o soluție software și de gestiune. Spre exemplu, în Franța ritmul de înlocuire a unui soft este de o dată la patru ani (fie atunci când un restaurant își schimbă proprietarul, fie că managerul vrea să inoveze). În general, este mult mai ușor să schimbi un soft de restaurant decât al unui hotel. Retenția este mai mare la hoteluri decât la restaurante.

Penetrarea tehnologiei în industria ospitalității

Gradul de utilizare a soluțiilor software în industria Horeca variază între 20 și 70%. Putem afirma că 70% este un indicator bun. În general, doar 20% dintre restaurante și hoteluri utilizează toate facilitățile soluțiilor IT integrate în operațiunile de zi cu zi. Ca tendința generală, 70% dintre hotelurile și restaurantele care au implementat cel puțin o soluție software folosesc mai ales funcțiile de gestiune. Prin acestea, managerii și antreprenorii din Horeca țin evidența stocului și a inventarului, controlând astfel în siguranță întregul flux al produselor, de la intrarea acestora în unitate, la transferurile între gestiuni, până la realizarea producției și vânzarea lor.

Cum se schimbă proprietarii din industria ospitalității

Lucrurile au evoluat în industria ospitalității, astfel încât siguranța datelor nu mai reprezintă o problemă pentru manageri și antreprenori. Pe cale de consecință, reticența acestora nu mai este așa mare ca în anii anteriori. Proprietarii de restaurante și hoteluri s-au cizelat, sunt oameni care au lucrat anterior în multinaționale și sunt obișnuiți să lucreze în mod organizat și digitalizat. Mai degrabă, ei vor să înțeleagă businessul din Horeca și nu își mai pun probleme de siguranță.

Digital transformation și angajații din industria ospitalității

Poate fi optimizată schema de personal prin implementarea, corectă și eficientă, a tehnologiei? Digital transformation, un concept mult prea avansat pentru ospitalitate?

Principala barieră care stă în calea implementării conceptului de digital transformation în restaurantele și hotelurile din România este rezistența angajaților de frică că le dispare jobul. Un exemplu elocvent este cel al chelnerilor, astfel încât comanda la masă este un mecanism foarte simplu care nu se digitalizează. În Horeca, deși se dorește tehnologie nouă, se preferă în continuare interactiunea umană.

Cum se poate inova în HoReCa

Chiar dacă în Horeca au fost multe soluții inovatoare lansate ușor înaintea vremii, cu adevărat inovator va fi produsul tehnologic ce va identifica soluția prin care clienții interacționează cu restaurantul. Cine va găsi această soluție, va câștigă în domeniul IT!

Ce urmează în tehnologie și în HoReCa

Conceptul de trasabilitate a produselor se va dezvolta foarte mult (de unde vin produsele, dacă au fost în termen). Din păcate, ideea de trasabilitate se oprește la nivelul bucătăriei, unde nu mai poți să stochezi produsele separat.

Educația este importantă, iar anumiți furnizori și dezvoltatori de soluții IT destinate ospitalității au început să creeze parteneriate cu universitățile. Oricum, educarea pieței se produce prin apariția pe piață a aplicațiilor de food delivery, care facilitează digitalizarea.