În cea mai recentă cascadorie de PR, Shein a invitat mai mulți influenceri să viziteze centrul său de inovare din China. După ce au postat recenzii și story-uri în care au arătat cât de „wow” este acest brand, mulți creatori de conținut au primit comentarii negative de la cei care îi urmăresc, din cauza condițiile improprii de muncă în fabricile în care se creează aceste articole vestimentare, cât și de impactul devastator asupra mediului înconjurătorss. Pentru cei care nu sunt familiarizați cu Shein, iată cum a înregistrat acest brand o ascensiune fulgerătoare.

Shein, de la o firmă obscură care vindea rochii de mireasă la un retailer cu o evaluare de 100 de miliarde de dolari, mai mult decât H&M și Zara la un loc

Fondatorul și CEO-ul miliardarului Chris Xu a început afacerea în 2008 ca un site de comerț electronic ce comercializează rochii de mireasă fabricate în China, adoptând ulterior numele SheInside, scrie Business Insider.

În 2015, Xu a schimbat destinația afacerii pentru a se concentra pe îmbrăcăminte „la modă” de tip fast-fashion și a redenumit brandul Shein. Adevărata ascensiune a brandului a venit abia în 2020, când oamenii din întreaga lume se aflau în lockdown din cauza pandemiei și comandau produse online, fără să mai poată merge în magazinele fizice.

Shein a beneficiat de experiența lui Xu în SEO și marketing și au dus treptat, dar sigur brandul pe culmile succesului. Mai multe detalii despre viața lui Chris Xu nu prea se cunosc. Se spune despre el că este mai discret decât compania pe care a construit-o.

În ultimii câțiva ani, Shein a devenit rapid cel mai mare jucător din lume în fast fashion. Compania vinde îmbrăcăminte care este produsă ieftin și rapid, apoi vândută la prețuri incredibil de mici - multe articole sunt sub 10 dolari, iar în România, pe aplicația Shein găsești rochii spre exemplu sub 50 de lei.

Shein a redefinit noțiunea de „rapid” și i-a oferit un sens cu totul nou. Compania folosește tehnologia AI pentru a identifica tendințele și un model de operare exclusiv online care produce mii de articole de îmbrăcăminte în timp record. Ba chiar se scria la un moment dat că Shein a devenit chiar un retailer ultra fast fashion.

Analiștii au numit modelul de afaceri al lui Shein „comerț cu amănuntul în timp real”, deoarece noile modele pot dura până la trei zile pentru a fi produse. Prin urmare, pe site au existat la un moment dat până la 600.000 de articole, după cum scria BBC.

Clienții și influencerii de pe TikTok care au promovat intens articolele cumpărate de pe Shein au jucat un rol major în ascensiunea brandului fast-fashion de origine chineză. Shein este a doua cea mai descărcată aplicație de shopping din SUA și are mai mulți urmăritori pe TikTok decât orice alt brand îmbrăcăminte, fiind, totodată, cel mai căutat retailer de articole vestimentare din SUA, conform datelor UBS Evidence Lab.

În 2022, Shein a strâns 1 miliard de dolari într-o rundă de finanțare care a dus compania la o evaluare de 100 de miliarde de dolari, mai mult decât H&M și Zara la un loc.

Odată cu succesul colosal al lui Shein, au venit și tot mai multe critici. Compania este cunoscută pentru lipsa de transparență a lanțului de aprovizionare, fiind criticată din cauza că produce volume extrem de mari de articole de îmbrăcăminte, despre care rapoartele spun că ar contribui la supraaglomerarea gropilor de gunoi și la producerea a 6,3 milioane de tone de emisii de dioxid de carbon pe an.

Sursa foto: Shutterstock