*Interviul face parte din proiectul ecomTEAM Stories, susținut de Banca Transilvania, un proiect menit să spună poveștile din spatele magazinelor online românești.

Personalizarea vine mână în mână cu achiziția unei mașini, iar mulți șoferi caută și accesorii sau elemente menite să crească funcționalitatea automobilului propriu. Numărul de magazine online de piese și accesorii auto este mare, multe astfel de afaceri trecând în mediul online pentru a-și reduce costurile și pentru a-și dinamiza și eficientiza afacerea.

VagAuto.ro este, însă, puțin diferit, deoarece acesta este un business care a pornit în mediul online și și-a clădit, din 2015 încoace, o reputație care-i permită acum să revină pe piețele externe pe care le-a explorat înainte de pandemie. Am stat de vorbă cu Ioan Dumitru, co-fondator VagAuto.ro pentru a înțelege mai bine cum crești o afacere de nișă, dar și cum a evoluat întreg ecosistemul de e-commerce în aproape un deceniu.

„Mulți consumatori au început să vadă beneficiile cumpărăturilor online, cum ar fi comoditatea și diversitatea ofertelor. E-commerce-ul în România era în plin avânt, sectorul înregistrand o rată de creștere mult peste media europeană”, a subliniat Dumitru, rememorând perioada în care a fost unul dintre cei care au pus bazele VagAuto.ro. „Existau încă reticențe legate de securitatea plăților sau de posibilitatea de a returna produsele”, a menționat acesta, adăugând că „logistica reprezenta una dintre cele mai mari provocări pentru e-commerce în România in acea vreme”.

Cea mai proastă decizie a fost alocarea de resurse mult prea mari în zona de marketplace-uri.

Ioan Dumitru, co-fondator VagAuto.ro

În ciuda acestor provocări, la care s-au adăugat găsirea unei echipe potrivite, dar și înțelegerea pieței și a concurenței, platforma a crescut și adună astăzi 700 de branduri în aproape 100 de categorii. În total, clienții pot găsi 120.000 de de produse pe ceea cu Dumitru numește „una daintre cele mai complexe platforme de componente auto din piață”. Printre aceste produse ies în evidență cele care cunosc un avânt de populariate în funcție de sezon, cum sunt accesoriile pentru iarnă sau cele pentru vreme călduroasă.

În plus, co-fondatorul VagAuto.ro a spus că una dintre cele mai mari lecții pe care le-a învățat este că trebuie să te concentrezi pe consultanță, pentru a crea o experiență cât mai plăcută și confortabilă pentru client. „Noi fiind un magazin mai de nișă, având doar o categorie bine țintită, am observat că este foarte important acest aspect. Asta ajută clientul să aibă o experiență foarte bună cu noi ca magazin, să-și aleagă produsul pe care și-l dorește și cred că de aici vine o parte din succesul pe care-l avem în toți cei opt ani de când ne-am înființat”.

O altă lecție importantă a fost cea legată de managementul de resurse. Dacă, la început, cei din spatele VagAuto.ro au investit pentru a avea o prezență însemnată pe diverse marketplace-uri, Ioan Dumitru a spus că cea mai bună decizie a fost aceea de a investi în portalul propriu. „Cea mai proastă decizie a fost alocarea de resurse mult prea mari în zona de marketplace-uri. Dar, odată cu maturizarea afacerii, am înțeles că e bine să ai o prezență acolo, dar nu trebuie să ne concentrăm atât de mult pe zona asta”, a spus co-fondatorul platformei de piese și accesorii auto.

Vrem ca până la sfârșitul anului să avem peste 150.000 de produse pe platformă și să completăm toate categoriile de accesorii, adică să găsești absolut orice produs îți dorești

Ioan Dumitru, co-fondator VagAuto.ro

„Am început să investim aici, să aducem foarte multă funcționalitate în site, să aducem soluții cât mai divevrsificate de plată și transport pentru clienți, pentru a le oferi orice mijloc să se simtă comod să facă o achiziție”. Planurile de viitor ale VagAuto.ro includ reintrarea pe alte piețe, țările vecine ca Republica Moldova sau Bulgaria fiind atractive. „Studiem piețe ca Republica Moldova sau ca Ungaria, unde am fost ieșiți prin anumite marketplace-uri înainte de pandemie. Am fost prezenți și în Bulgaria, dar în perioada pandemiei am oprit vânzările către piețele respective, iar dorința noastră este să ieșim direct pe aceste piețe, nu doar să fim prezenți prin alte platforme”, a spus Ioan Dumitru.

De asemenea, până la sfârșitul acestui an, „ne dorim în continuare să creștem numărul de produse de pe site. Vrem ca până la sfârșitul anului să avem peste 150.000 de produse pe platformă și să completăm toate categoriile de accesorii, adică să găsești absolut orice produs îți dorești în categoria de accesorii. Site-ul este, cumva, structurat pe modelul IKEA în sensul în care vindem produse care se pot asambla de oricine în mașină, fără să fie nevoie de intervenția unui mecanic”, a adăugat co-fondatorul VagAuto.ro.