*Interviul face parte din proiectul ecomTEAM Stories, susținut de Banca Transilvania, un proiect menit să spună poveștile din spatele magazinelor online românești.

Cadourieco.ro a fost lansat acum 3 ani din dorința de a le oferi companiilor o alternativă sustenabilă pentru cadourile corporate. ”Am început cu câteva sute de produse, am ajuns la câteva mii. Magazinul este structurat simplu, astfel încât clienții să poată alege produse din materiale cu cel mai mic impact asupra mediului. Avem produse din sticlă reciclată, din bambus, plută, plastic reciclat, aluminiu reciclat. 99% au și certificări pentru lanțul valoric, de la producție, ambalare, până la produsul vândut pe site”, explică Melania Berja, Business Developer cadourieco.ro.

Creioane și confetti din care cresc flori

Produsele vedete, afirmă ea, sunt blocnotes-urile din hârtie de piatră, în mare măsură pentru că au o foaie foarte fină și impermeabilă. Creioanele plantabile, care au în capăt o capsulă cu semințe, sunt și ele extrem de bine primite, clientul putând alege semințe de flori sau plante precum cimbru sau chia.

Un produs de succes este și hârtia plantabilă din care se pot realiza semne de carte, suporturi pentru pahare, chiar și ecusoane. De altfel, comanda care a impresionat-o cel mai mult pe Melania Berja a fost pentru un eveniment unde clientul a vrut să lanseze confetti din hârtie plantabilă pe un teren, de care ulterior a avut grijă pentru a vedea cum ies plantele respective.

Un magazin online trebuie să fie foarte ușor de găsit și de accesat; apoi trebuie să aibă o interfață user-friendly, astfel încât clientul să aibă un parcurs foarte ușor de la accesarea produsului dorit până la finalizarea comenzii. Evident, informația și produsele să fie de foarte bună calitate, dar și serviciul până când produsul ajunge la client ar trebui să fie bine pus la punct.

Melania Berja, Business Developer cadourieco.ro

Cadourieco.ro oferă și consultanță pentru companii privind materialele promoționale sustenabile și în curând va introduce și un instrument de configurare a produselor prin care clientul să își poată introduce direct logo-ul sau mesajul dorit și apoi să dea comanda. Strategia magazinului este, de altfel, axată pe oferte personalizate, atât pentru companii cât și pentru persoane fizice.

În clipa de față, însă, vânzările cadourieco.ro sunt în general către persoane juridice, de la Microsoft până la Reprezentanța Comisiei Europene în România sau British Council Romania. Melania Berja nu exclude posibilitatea deschiderii unui magazin fizic, dar momentan vrea să se dezvolte în zona de e-commerce și deja vinde și în afara țării – o provocare pentru mulți jucători din acest domeniu.

”Sunt o persoană foarte optimistă, orice decizie care nu a avut rezultatul dorit a fost o lecție învățată, care m-a învățat să merg mai departe și să fac lucrurile mai bine”, spune ea. ”Cea mai bună decizie cred că a venit din dorința de a face o diferență în piața produselor promoționale, încât clienții să găsească un loc unde pot alege produse prietenoase cu mediul, de calitate premium: lansarea cadourieco.ro”.

Pot fi sustenabile ambalajele?

Una dintre problemele mai puțin discutate ale e-commerce-ului de la noi este caracterul nesustenabil al ambalajelor – pungi de plastic sau cutii de carton care deseori ajung la groapa de gunoi, în loc să fie reciclate. Melania Berja spune însă că livrarea se poate face și în ambalaje sustenabile: de exemplu, în locul plasticului tradițional, bioplasticul fabricat din surse vegetale, cum ar fi amidonul de porumb sau trestia de zahăr. Hârtia și cartonul pot avea certificări, cum ar fi Forest Stewardship Council (FSC), pentru a asigura o aprovizionare responsabilă. Iar designul ambalajelor poate fi minimalist – și există modele de acest tip – pentru a se reduce cantitatea totală de materiale utilizate și a se elimina componentele inutile din plastic.

Va fi în viitor eticheta ”eco” un diferențiator esențial și în e-commerce? Melania Berja crede că da. În primul rând, consumatorii sunt mult mai conștienți și preferă mărcile sustenabile într-o măsură tot mai mare. Pe de altă parte, guvernele și organismele de reglementare introduc standarde și reglementări de mediu mai stricte. Cererea consumatorilor pentru produse durabile va crește, consideră Melania Berja, iar trendul va fi acela de a oferi consumatorilor o gamă mai largă de opțiuni cu etichete ecologice pentru diferite categorii de produse.