Sistemul de raportare RO e-Factura va fi extins la toate operațiunile taxabile derulate în România, începând de la 1 ianuarie 2024. Mai exact, firmele vor fi obligate să raporteze toate facturile emise pentru operațiuni taxabile în țară în sistemul RO e-Factura. Varianta pe hârtie va mai putea fi utilizată, în paralel, doar până la 30 iunie 2024, după care facturarea electronică rămâne singura modalitate legală de emitere a facturilor pentru companiile stabilite în România.

Wall-Street.ro: În România stăm destul de slab la capitolul competențe digitale. Sunt firmele din România pregătite de implementarea RO e-Factura?

Angela Roșca: Sistemul RO-efactura poate fi implementat numai cu suport IT specializat. Pentru firmele mici, care folosesc programe ca SmartBill și au un volum mic de facturi, probabil că sistemul poate fi implementat mai ușor. Pentru firmele mijlocii sau mai mari care au softuri mai sofisticate, implementarea va fi dificilă. Sunt puțini furnizori de servicii IT care să poată face astfel de implementări/adaptări, deci această resursă va fi critică.

Finanțele ar putea să recomande o listă de furnizori de soluții IT pentru implementarea RO-efacturii, astfel că societățile să își poată găsi mai ușor furnizori de astfel de servicii.

Pentru firmele mici, care folosesc programe ca SmartBill și au un volum mic de facturi, probabil că sistemul poate fi implementat mai ușor. (...) Sunt puțini furnizori de servicii IT care să poată face astfel de implementări/adaptări, deci această resursă va fi critică.

Angela Roșca, Taxhouse

Wall-Street.ro: Care sunt principalele temeri pe care tu și clienții voștri le-ați identificat în legătură cu implementarea e-Factura?

Angela Roșca: Există mai multe neclarități și temeri care în momentul de față ridică semne de întrebare. Printre cele mai improtante aș enumera:

  • Volumul foarte mare de muncă, atât în ceea ce privește încărcarea facturilor emise pe platforma ANAF, cât și descărcarea și arhivarea facturilor primite de la furnizori din aceeași platforma; pe lângă automatizare, va fi nevoie și de personal calificat, care nu poate fi recrutat într-o perioadă de timp atât de scurtă;
  • Transformarea facturilor primite prin SPV din XML în PDF, pentru a putea fi citite și înregistrate în contabilitate și ulterior plătite, tinând cont că plățile se fac adesea automat din ERP;
  • Pentru orice e-factură descărcată din noul sistem, vor exista trei documente – xml, sigiliul MF și PDF-ul, adică arhivele firmelor se multiplică de trei ori;
  • Procesul presupune multe activități manuale privind transformarea în PDF a facturilor primite (programul de pe platforma ANAF nu funcționează corespunzător), verificarea manuală a RO-efactura cu contractele și comenzile furnizorilor (în prezent firmele mari au fluxuri interne mapate cu ERP care realizează acest lucru); la societățile mari este vorba de mii de facturi primite de la furnizori, pentru care există în prezent fluxuri automate de prelucrare, care au fost implementate cu consum mare de resurse umane și financiare; e foarte probabil ca adaptarea acestor fluxuri la RO-efactura să nu poată fi făcută în timpul scurt de la publicarea Legii 296 la sfârșitul lunii octombrie 2023, până la intrarea acesteia în vigoare la 1 ianuarie 2024 – timpul rămas pentru implementare este foarte scurt;
  • Neclarități privind modul de arhivare a efacturilor, respectiv salvare simplă sau e-arhivare;
  • Timpul foarte scurt de transmitere a facturilor în RO-eFactura – 5 zile de la emitere;
  • Neclarități și/sau neconcordanțe în privința firmelor nerezidente înregistrate în scop de TVA în România, în opinia cărora România a primit derogare pentru aplicarea RO-efacturii numai pentru operatorii economici stabiliți, pe când nerezidenții au obligația emiterii facturii în RO-efactura în primul semestru al anului 2024, după care sistemul devine opțional de la 1 iulie 2024.
  • Dificultăți pentru operatorii economici stabiliți în România să depisteze (prin sistemul informatic) care sunt tranzacțiile cu operatori economici nerezidenți stabiliți sau nu în România, înregistrați în scop TVA, toți având cod de TVA cu RO;

Wall-Street.ro: Cum ar trebui să se pregătească firmele pentru îndeplinirea obligațiilor ce țin de e-Factura? Care sunt cei mai importanți factori de care trebuie să țină cont?

Angela Roșca: Cele mai mari greutăți vor fi întâmpinate de firmele mari și mijlocii, care au sisteme ERP sofisticate, care nu se pot mapa cu RO-efactura decât cu investiții mari de timp, financiare (consultanți externi) și de resurse umane interne.

Perioada relativ redusă de timp în care se va aplica RO-efactura (de 3 ani, până în decembrie 2025) nu este de natură să justifice costurile ridicate de implementare la standarde înalte a RO-efacturii (și nici nu va fi suficient timp pentru așa ceva). Apoi firmele vor trebui să facă alte implementări pentru VIDA (VAT in the Digital Age).

O mare problemă va fi legată de fluxul de numerar, întrucât facturile emise ar putea fi plătite cu întârziere de clienți, iar societățile vor trebui să finanțeze atât capitalul de lucru și salariile, cât și TVA-ul, care va deveni scadent înainte de încasarea facturilor de la clienți.

Angela Roșca, Taxhouse

Amenda aplicabilă începând cu semestrul 2 din 2024 este disproporționat de mare; firmele care nu se conformează riscă falimentul; cele care se vor conformă o vor face cu consum mare de resurse interne și externe, ceea ce ar putea duce la întârzieri mari la încasarea facturilor, putând genera blocaje economice în unele cazuri.

Wall-Street.ro: Ne-am obișnuit deja ca site-urile instituțiilor statului să cedeze atunci când sunt suprasolicitate. Crezi că Spațiul Privat Virtual va rezista gradului de solicitare după introducerea RO e-Factura?

Angela Roșca: Site-ul Ministerului Finanțelor este periodic blocat, s-a întâmplat și recent, în prag de termen depunere a declarațiilor fiscale. Termenul de 5 zile de încărcare a facturilor în RO-efactura nu va putea fi respectat dacă sistemul nu va funcționa perfect. Dacă declarațiile sunt lunare, deci interogările în sistem sunt limitate ca frecvența și volum, pentru RO-efactura frecvența și numărul interogărilor vor crește foarte mult, cu o presiune mare la sfârșitul și începutul lunii, când societățile se vor grăbi fie să încarce în sistem facturile emise, fie să le descarce pe cele primite, pentru a putea fi acceptate și înregistrate în contabilitate și plătite. Societățile mari cu capital străin au termene de raportare extrem de strânse, înregistrarea facturilor încheindu-se în primele 5 zile ale lunii. Deci va fi cvasi-imposibil ca facturile primite să fie înregistrate în luna în care au fost emise.

Termenul de 5 zile de încărcare a facturilor în RO-efactura nu va putea fi respectat dacă sistemul nu va funcționa perfect.

Angela Roșca, Taxhouse

Wall-Street.ro: Care sunt beneficiile pe care le vor avea antreprenorii după implementarea RO e-Factura?

Angela Roșca: Din păcate, în acest moment, nu vedem beneficii vizibile pentru antreprenori; sunt un număr mare de firme, probabil majoritatea, care se străduiesc să se conformeze legislației în vigoare, implementând declarațiile 390 și 394 (livrări și achiziții locale și intracomunitare), case de marcat conectate la ANAF, raportări SAF-T și acum RO-efactura. Dar nu a existat nicio simplificare a altor raportări ca urmare a introducerii tuturor acestor noi obligații, și niciun feedback de la autorități în ceea ce privește rezultatele concrete obținute în urma acestor implementări, cu referire directă la diminuarea evaziunii fiscale și creșterea gradului de colectare a TVA și a altor taxe. De exemplu, deși este prevăzut în SPV, nici acum firmele nu pot obține un raport privind neconcordanțele în raportările TVA sau un format PDF al SAF-T, ca să poată să analizeze ce au raportat.

Față de efortul depus de societăți pentru conformare, considerăm că ar trebui să existe mai multă transparență în ceea ce privește rezultatele obținute de ANAF/MF din aceste raportări în scopul sprijinirii ANAF în colectarea debitelor de la rău platnici, evitarea circuitelor frauduloase, încurajarea la conformare. Și, nu în ultimul rând, de a obține stabilitate și predictibilitate fiscală pentru firmele și antreprenorii corecți, care sunt cei care suportă de fapt de fiecare dată creșterea fiscalității ca unică alternativă la a aduna mai mulți bani la buget, în locul folosirii urgente a datelor în timp real pentru a diminua evaziunea fiscală și deficitul de TVA.

Sursa foto: Taxhouse