Potrivit unui recent raport, traficul este cea mai importantă sursă de degradare a calității aerului din Capitală. Mai concret, în București, traficul ar produce cam 80% din poluarea aerului. Am vrut să aflăm ce face PMB în acest sens, în condițiile în care vinieta oxigen e de domeniul trecutului și am obținut câteva răspunsuri cu ajutorul lui Dragoș Tuță. Trebuie precizat că comentariile ne aparțin întrutotul.

Cât de mult poluează traficul și CET-urile

La nivelul Primăriei Municipiului București a fost elaborat Planul Integrat de Calitate a Aerului în Municipiul București 2018-2022. Potrivit acestuia, au fost stabilite sursele principale de emisie, respectiv trafic rutier, încălzire rezidențială, industrie și servicii, precum și principalele contribuții ale poluanților oxizi de azot (NOx), particule în suspensie PM2,5 și PM10, benzen (C6H6) la emisiile totale.

Datele oferite de Primăria Municipiului București, la cererea Ambasadei Sustenabilității, arată că traficul rutier este principalul responsabil de emisiile de NOX şi benzen și contribuie în jur de 50% şi la emisiile de PM10 şi PM2,5. Totodată, încălzirea rezidenţială este cauza a peste 40% din emisiile de particule, această activitate având contribuţii semnificative şi la emisiile celorlalţi poluanţi.

Mai mult, conform acelorași date operatorii industriali au o contribuţie importantă şi la emisiile de NOX - 25,5 % din total, trei sferturi din acest procent având drept cauză arderea combustibililor în instalaţiile mari de ardere ale CET-urilor.

Ambasada Sustenabilității recomandă utilizarea bicicletei în locul mașinii pentru distanțe scurte – deși recunoaște că infrastructura din cele mai multe orașe ale României nu e optimă. Totuși, această alegere poate reduce emisiile de dioxid de carbon privind transportul cu 67%, la nivel de comunitate.

Trebuie menționat că situația din București nu e deloc unică. La nivel global, orașele sunt responsabile pentru peste 65% din energia consumată global și pentru 70% din emisiile CO2, arată Ambasada Sustenabilității.

Ce face PMB pentru a reduce traficul și poluarea produsă de acesta

În contextul în care traficul produce un procent atât de mare din poluarea atmosferică, am vrut să știm dacă Primăria Municipiului București în plan un plan concret de descurajare a folosirii autoturismului personal, de promovare a transportului în comun?

Răspunsul este că există oficial un Plan Integrat de Calitate a Aerului în Municipiul București, care include 20 de măsuri obligatorii pentru îmbunătățirea calității aerului, structurate pentru sursele principale de emisie. Acestea presupun următoarele: îmbunătăţirea calităţii transportului public şi promovarea utilizării transportului public, înnoirea parcului auto, fluidizarea circulației prin realizarea unor proiecte de infrastructură, realizarea de benzi unice dedicate transportului public, introducerea în sistemul de management al traficului (BTMS) a intersecțiilor din Capitală, încurajarea mijloacelor de transport alternativ, gestionarea traficului în zona centrală, continuarea programului de reabilitare termică a clădirilor, salubrizarea urbană și reabilitarea rețelelor de distribuție primară a energiei termice.

Concret, Primăria a cumpărat 400 de autobuze EURO 6, care o să tranziteze zonele centrale ale orașului, 100 de tramvaie noi, urmând să fie achiziționate 22 de troleibuze cu emisii zero sau cu baterii și 100 de troleibuze noi, mai puțin poluante. În plus, au fost achiziționate 130 de autobuze hibrid ce se află deja în exploatare, urmând a fi achiziționate și 100 de autobuze electrice, prin Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020.

O altă măsură pentru încurajarea utilizării transportului public este realizarea de benzi unice, dedicate transportului public şi vehiculelor de intervenţie pentru arterele pe care există trasee de transport public și modernizarea/reabilitarea/extinderea reţelei de transport.

Concret, PMB nu are însă un plan de descurajare a folosirii autoturismelor personale, deși cel puțin la nivel de sectoare, primarii de la 2 (Radu Mihaiu) și 6 (Ciprian Ciucu) sunt de acord că ar trebui schimbat comportamentul bucureștenilor în acest sens.

”La nivel de individ, este important să utilizăm autoturismul personal doar în cazul deplasării pe distanțe mari, să susținem politicile de reciclare a deșeurilor și să milităm pentru creșterea spațiului verde în orașe. Fiindcă educația este cea mai bună garanție a asumării unor principii, este important să vorbim cu copiii noștri despre sustenabilitate, viitorul lor”, spune Dragoș Tuță.

Primăria Capitalei are în plan multe planuri

În ce privește canicula și impactul ei asupra Capitalei și bucureștenilor, nu s-a identificat un plan special în acest sens al PMB. În ce privește reducerea consumului de energie și trecerea parcului auto al Primăriei la vehicule electrice, instituția are în plan măsuri de modernizare, incluzând reducerea consumului de energie cu climatizarea și iluminatul pe timpul nopții. De asemenea, există proiecte în derulare la nivel de monitorizare a calității aerului și a zgomotului ambiental, gestionare a deșeurilor.

De asemenea, conform informațiilor transmise de Primăria Municipiului București, aceasta are în intenție realizarea Strategiei privind adaptarea la schimbările climatice a Municipiului București și a Planului de acțiune privind energia durabilă și clima la nivelul Municipiului București prin achiziționarea unui serviciu de consultanță. Acesta va consta în elaborarea inventarului de referință al emisiilor de gaze cu efect de seră la nivelul Municipiului București, a raportului de evaluare a Riscurilor și Vulnerabilităților legate de schimbările climatice, a Planului de acțiune privind energia durabilă și clima la nivelul Municipiului București (prin integrarea considerațiilor în materie de atenuare și adaptare) și a Strategiei privind adaptarea la schimbările climatice a Municipiului București (prin integrarea considerațiilor în materie de atenuare, adaptare și reducere a efectelor schimbărilor climatice).

Rezumând: Primăria Municipiului București are planuri și planuri de a face planuri. Concret, vedem achiziția de autobuze noi (făcută sub Gabriela Firea), care din păcate nu sunt electrice, și de tramvaie noi, investiții în infrastructura de transport în comun, în reabilitarea termică și în rețeaua de distribuție a energiei termice. Pe de altă parte, chiar cifrele primăriei arată că traficul și încălzirea sunt principalii factori de poluare a aerului, iar în cazul acestora nu vedem nicio măsură punctuală.

”Este nevoie de o implicare a autorităților în stimularea măsurilor de protejare împotriva efectelor schimbărilor climatice. În același timp, este importantă implicarea fiecărui cetățean în respectarea unor reguli sustenabile legate de modul în care gestionăm propriul gunoi, de deplasăm, depozităm și consumăm hrana sau consumăm resursele. Prin gesturi simple, precum reducerea risipei alimentare, închiderea robinetului când ne spălăm pe dinți, reducerea cumpărăturilor de haine noi și utilizarea inteligentă a resurselor, putem să aducem propria contribuție la salvarea Planetei, prin reducerea amprentei noastre de carbon”, afirmă Dragoș Tuță.

Sursa foto: wall-street.ro