ESG este acronimul pentru Environmental, Social, Governance (Mediu, Social, Guvernanță). Ecosistemul de business s-a schimbat mult în ultimii ani în această privință, dar cât de important este acum ESG la nivel global? ”Convingerea noastră este că organizațiile care conduc pe segmentul ESG, care au o strategie în jurul schimbării climatice și care pot fi deschizători de drum în tranziția către net zero, vor livra rezultate mai consistente către investitori pe termen lung. Vor fi adaptate pentru viitor și mai capabile să se reinventeze într-o lume în schimbare. Se vor afla în topul preferințelor consumatorilor, angajaților și a altor părți interesate care conștientizează schimbările climatice. Și le va fi ușor să corespundă normelor în schimbare și cererilor sociale. Ei vor fi câștigătorii și cei care vor schimba regulile jocului”, explică Monika Nachyla, partener si ESG expert Abris.

Este ESG noua paradigmă?

Cum a schimbat ESG paradigma în business? Lumea se confruntă în prezent cu provocări majore climatice și socialem iar mediul de business, din cauza impactului său în aceste zone, este de multe ori parte din problemă - dar poate fi și parte din soluție. ESG, ca un set de standarde pentru gestionarea guvernanței corporative, problemelor de mediu și sociale, permite companiilor să fie transformate în organizații sustenabile și responsabile social.

”Pentru mine, ESG este un set de instrumente care permite companiilor să răspundă schimbărilor din piață pentru a se dezvolta, supraviețui și prospera. Din ce în ce mai multe afaceri fac declarații despre ESG, adaugă pagini dedicate pe site-urile lor și creează rapoarte ESG, dar ritmul schimbării, și adoptarea unor îmbunătățiri reale, palpabile, nu sunt suficient de rapide. Ca o consecință, vedem un număr în creștere a regulilor create de Comisia Europeană, cu scopul de a accelera implementarea standardelor ESG în mediul de business”, afirmă Robert Sroka, ESG Director Abris.

Compania este în avangarda acestor tendințe în Europa Centrală, iar obiectivul său este de a găsi un echilibru între a genera venituri considerabile pentru investitori și a contribui la obiectivele economiei regenerative. Iar Abris afirmă că este singurul jucător din regiune cu o echipă pregătită ESG.

Mai e mult până când ESG să devină ”business as usual”

Dar, avertizează Adrian Stănculescu, Head of Abris Romania, încă mai este mult de lucru pentru a ajunge la momentul în care pilonii ESG sunt integrați în practicile “business as usual”.

Una dintre companiile din portofoliul Abris care reflectă importanța și puterea economiei circulare este Green Group, care a fost și premiată în cadrul Galei Wall-Street ”Best practices for proven success”.

Însă, mai spune Adrian Stănculescu, ”avem nevoie de mai multe echipe precum cea de la Green Group pentru a educa piața și pentru a crea o masă critică de susținători ESG. Acum câțiva ani, acest subiect era aproape necunoscut în regiune, dar, în acest moment, piața din Europa de Est se aliniază la cele din Europa Centrală, și vedem cum sunt adoptate aceleași standarde de business în diverse companii. ESG este de multe ori integrat odată cu aceste practici și, cel puțin pe piața din România, interesul în integrarea ESG este tot mai mare.”

Cum arată deci ”peisajul” ESG din România, mai ales comparat cu cel din Polonia, țara de unde vine Abris? Robert Sroka, ESG Director Abris, spune că există o influență pozitivă a faptului că România găzduiește sucursale pentru multe corporații internaționale, care încearcă să implementeze standardele lor globale de ESG pe piața locală. Ca urmare, tot mai multe companii românești încep să prospecteze tema ESG și sunt tot mai multe exemple de activități pentru protecția mediului ce folosesc tehnologia pentru a contracara schimbările climatice.

Sunt multe companii care fac ESG în România, dar nu se laudă

”La Abris, ne străduim să dezvoltăm un portofoliu de companii care să devină lideri în zona de ESG. Ne asigurăm că implementează cele mai înalte standarde ESG, dar și că își comunică acțiunile foarte clar. Sperăm ca acest fapt să le impună ca un exemplu puternic pentru alte companii din România. Sunt convins că multe companii românești fac o treabă foarte bună pe segmentul ESG, dar nu se laudă cu realizările lor. Iar asta este o greșeală, fiindcă exemplele pozitive atrag altele similare, și pot ajuta toată lumea să fie mai activă în zona de ESG”, conchide Rober Sroka.

Dar provocarea este să le arăți companiilor cum standardele ESG pot fi în folosul afacerii lor, chiar dacă anumite beneficii nu sunt imediat vizibile, recunoaște Adrian Stănculescu. Investitorii se uită din ce în ce mai mult la această zonă și ca urmare, se vede creștere tot mai mare pentru afaceri sustenabile, cu practici și standarde sănătoase, comparativ cu afacerile care sunt în urmă cu implementarea ESG.

Ce se întâmplă însă cu business-urile mici? ESG este încă un instrument nou pentru creșterea calității afacerii și veniturilor acesteia, de aceea, companiile mici încă nu alocă suficientă atenție și prioritate acestui subiect, afirmă reprezentanții Abris. Dar mediul de business se schimbă, și cu puțin ajutor de la investitori, reglementatorilor și consumatorilor, am putea vedea un ritm în creștere în următorii ani.

Cum sunt integrate standardele ESG în companii

Abris, ca specialist în transformare ESG, lucrează îndeaproape cu companiile din portofoliul său pentru a integra propriile standarde ESG. Ce se întâmplă, efectiv? ”Ne începem întotdeauna investițiile prin a ne uita la matricea de administrarea a riscului și value creation, pentru a dezvolta un plan de îmbunătățire pentru fiecare dintre companiile noastre, plan ce va rula pe toată durata investiției. Avem un set de instrumente ESG pentru amplificarea creării valorii și minimizarea riscului în tot portofoliul nostru, inclusiv o aplicație proprie de scoring, care urmărește peste 600 de parametri în legătură cu fiecare companie. Pentru a oferi recunoaștere companiilor care au reușit să aibă cele mai multe realizări, organizăm și o ceremonie anuală de premiere”, spune Robert Sroka, ESG Director Abris.

Cea mai mare provocare, a momentului, afirmă Monika Nachyla, este complexitatea unor subiecte esențiale, precum carbon neutrality, cybersecurity sau diversitate, equity și incluziune (DEI). ”Dacă nu ai raportat până acum pe ESG, de unde începi?”

De aceea Abris lucrează cu consultanți și specialiști pentru crearea instrumentelor și livrarea soluțiilor ready-to-use. Cu toate acestea, multe dintre companii sunt încă la începutul călătoriei lor ESG, iar complexitatea și dimensiunea problematicii par să fie provocări mari. Mai mult, cadrul normativ devine tot mai complex an de an, iar companiile necesită tot mai multe resurse pentru conformitate și raportare.

Sursa foto: Shutterstock