Nu există momentan un consens asupra clasificării tipurilor de fraude ESG, dar în general se disting 7 tipuri, dintre care greenwashing este cel mai cunoscut.

”Toate privesc o informație denaturat prezentată, legată fie de mediu, fie de felul în care sunt discriminați sau nediscriminați oamenii, cum sunt tratate femeile etc.”, explică Ana Sebov, Leader Forensic Services PwC Romania. ”Practic, frauda de tip ESG dacă ar fi să o încadrăm într-o definiție, ar fi un act intenționat în care se raportează informații false sau denaturate legate de măsurile sau de planurile legate de ESG.”

Ce este greenwashing

Greenwashing este un tip de fraudă identificat încă din anii ‘80 de activiștii de mediu – și cel mai cunoscut, la ora actuală. Se referă la declararea de informații false sau înșelătoare despre impactul de mediu și/sau inițiativele de mediu ale companiei. ”Copilul” greenwashingului este ”carbon washing” – când companiile fac afirmații fără nicio bază sau chiar mincinoase despre amprenta de carbon.

De altfel, amprenta de carbon a făcut și ea parte dintr-o campanie de PR a BP, când gigantul petrolier a vrut să distragă atenția de la problemele sale de mediu. Specialiștii încă nu s-au decis dacă nu cumva conceptul de amprentă de carbon este o formă de greenwashing.

Greenwashingul este probabil cel mai răspândit tip de fraudă ESG. ”Comisia Europeană a analizat produsele etichetate ca fiind verzi și a descoperit că astfel de etichete sunt extrem de comune. Practic, trei sferturi dintre produse pretind că sunt verzi, dar, în același timp, în peste jumătate dintre cazuri nu era clar pe ce se baza această etichetă. 53% erau vagi sau înșelătoare, iar 40% nu puteau prezenta nicio dovadă că produsul este verde”, spune Miriam Thiemann, EU Ecolabel and Sustainable Consumption Campaigner în cadrul Biroului European pentru Mediu.

Ce este bluewashing

Bluewashing este destul de asemănător cu greenwashing și se referă, în sens restrâns, la companiile care susțin că aderă la principiile pactului UNGC (o inițiativă neobligatorie de sustenabilitate a ONU) dar nu le respectă, în realitate. Exemplele clasice sunt companiile din industria minieră sau textilă care, deși au semnat acest pact, poluează și folosesc forță de muncă prost plătită. Peste 20 de companii din România au aderat la acest pact.

La nivel mai general, bluewashing se referă la situația în care companiile aderă la diverse agenții non-guvernamentale care promovează criterii de bună guvernanță, dar apoi nu implementează criteriile respective în firmă.

Uneori, termenul de bluewashing este folosit și pentru a desemna informațiile denaturate privind acțiuni care afectează mările, oceanele sau regiunile de coastă.

Ce este whitewashing

Whitewashing este o formă mai subtilă de fraudă ESG. ”Se referă la situația în care o companie încearcă să prioritizeze informațiile privind aspectele pozitive în ceea ce privește acțiunile de SEG, încercând să minimalizeze sau chiar să omită raportarea în ceea ce privește numite scandaluri sau litigii sau iregularități din perspectiva implementării factorilor de ESG”, explică avocatul Ana-Maria Iordache, Partner D&B David&Baias.

Ce este pinkwashing

Pinkwashing – sau ”rainbow washing” – se referă la practica multor companii de a-și promova susținerea pentru comunitatea 2SLGBTQIA+, fără ca în practică acest lucru să se transpună în acțiuni efective. Iunie, ”pride month”, este luna când astfel de acțiuni sunt extrem de vizibile, inclusiv în România, unde multe companii vorbesc despre ”diversitate”, dar evită orice asociere cu minoritățile sexuale.

Termenul de ”pinkwashing” mai este folosit și pentru companiile care folosesc funde sau alte accesorii roz pentru a arăta că sunt implicate în lupta împotriva cancerului de sân, deși în realitate nu fac nimic în acest sens sau chiar pun pe piață produse cancerigene.

Ce este purplewashing

Purplewashing, spune Ana-Maria Iordache ”se referă la susținerea egalității de șanse între femei și bărbați de către companii care nu pot să aducă dovezi științifice cu privire la acțiunile concrete pe care le-au luat în această direcție”. Practic, este un fals feminism sau un feminism oportunist.

Un exemplu comun sunt companiile din industria beauty care utilizează discursul feminist pentru a își promova produsele, dar în același timp promovează standarde nerealiste de frumusețe sau chiar mentalități conservatoare privind rolurile de gen.

Ce este brownwashing

Brownwashing sunt acțiunile prin care companiile se prezintă ca susținând drepturile persoanelor de culoare, în vreme ce își discriminează proprii angajați de culoare.

Deși pare mai puțin aplicabil în cazul României, vedem tot mai multe companii, în curierat sau în Horeca, cu numeroși angajați din Africa sau Asia, deci și conceptul de brownwashing va deveni relevant la noi.

Ce este redwashing

Redwashing, în fine, este definit în America de Nord drept cazul în care companiile afirmă public că susțin populațiile indigene pentru a distrage atenția de la alte probleme pe care le generază, sociale sau de mediu.

Sintagma este utilizată și pentru a desemna practica actorilor publici sau privați de a susține că sunt progresiști, preocupați de egalitate socială, fără a face însă ceva concret în acest sens. În zona politicului, se poate aplica practic tuturor partidelor populiste, ceea ce face conceptul extrem de relevant și pentru România.

Sursa foto: Shutterstock