”În acest moment ne concentrăm pe finalizarea acordului cu Enel și asigurarea unei tranziții ușoare pentru toți clienții și angajații români. După încheierea tranzacției, planul de afaceri al PPC va fi actualizat și prezentat pieței prin intermediul Capital Markets Day. PPC își propune să continue și să dezvolte ceea ce Enel a construit în ultimii 18 ani în România în materie de energie verde, mobilitate electrică, portofoliu de clienți și servicii cu valoare adăugată. Vedem multe oportunități pe piața locală și intenționăm să investim în dezvoltarea operațiunilor din România”, au răspuns reprezentanții companiei.

Investiții accelerate în proiecte de energie regenerabilă

Sunt planuri de extindere în zona de producție, astfel încât să fie acoperit cât mai mult din consumul clienților Enel - de pildă, achiziția unor proiecte de regenerabile care sunt acum în stadiu de ready-to-build? Și cum vor fi acestea integrate cu zona de distribuție, unde Enel deține E-Distribuție Muntenia, E-Distribuție Dobrogea și E-Distribuție Banat.

Viziunea PPC este de a investi în ritm accelerat în proiecte de energie regenerabilă, afirmă reprezentanții companiei. ”Totodată, tranziția energetică în regiune - fie că vorbim de Grecia, România sau alte țări din Europa de Sud-Est – necesită rețele de distribuție flexibile, complet digitalizate, lanțuri de aprovizionare reziliente și servicii moderne pentru consumatori. Investițiile în proiecte care ne transformă mixul energetic într-unul mai verde, în consolidarea și modernizarea rețelei de distribuție, în digitalizarea activităților, precum și în îmbunătățirea experienței clienților constituie axele principale de dezvoltare ale PPC”.

Potrivit reprezentanților companiei, tranzacția din țara noastră va duce la creșterea numărului clienților PPC cu 57%, va majora activele de distribuție cu 40% și capacitatea de producție de energie verde în exploatare cu 14%. Cea mai mare parte a EBITDA a activităților Enel în România provine din activitatea de distribuție, care este reglementată și, prin definiție, foarte stabilă, astfel că va avea un impact pozitiv asupra EBITDA grupului PPC.

Proiecte regenerabile de 5,4 GW

În plus, toată producția de energie electrică a Enel din România provine din surse de energie regenerabilă. Enel România are proiecte substanțiale în domeniu, cu o capacitate cumulată de circa 5,4 GW, în diferite faze de dezvoltare, dintre care 2,3 GW eolian și 3,1 GW solar. Acest "pipeline” va permite o creștere semnificativă pe termen scurt, mediu și lung în domeniul regenerabilelor, susțin reprezentanții PPC.

În plus, în decembrie 2022, PPC Renewables S.A. (PPCR) a semnat un acord de principiu cu MYTILINEOS pentru dezvoltarea, construcția și vânzarea unui portofoliu de energie solară de aproximativ 210 MW în România. Acordul este supus unor revizuiri și aprobări ulterioare conform actului constitutiv. ”Evaluăm, de asemenea, și alte oportunități, în acordul cu obiectivul asumat – de a deveni lideri pe piața energiei curate în Europa de Sud-Est”, spun reprezentanții PPC.

De ce a fost aleasă România

Achiziția Enel România se aliniază strategiei PPC privind tranziția energetică, dar și cu planul său de expansiune în Europa de Sud-Est, permițând explorarea unor oportunități de creștere pe o piață mai puțin congestionată. Potrivit reprezentanților companiei, activitățile Enel din România reprezintă alegerea ideală, atât din punct de vedere geografic, cât și din punct de vedere al afacerilor, întărind astfel prezența PPC în regiune.

Mai mult, România este o piață importantă din punct de vedere strategic pentru PPC, cu acces la finanțare UE prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și Fondul pentru Modernizare, ceea ce vine în completarea planurilor noastre de dezvoltare în țară. ”Nu în ultimul rând, ne bazăm puternic pe interconexiunea energetică dintre Grecia și România via Bulgaria”, afirmă reprezentanții companiei.

Odată cu finalizarea achiziției Enel, Grupul PPC va depăși capacitatea instalată de 11,8 GW și va deservi 8,8 milioane de clienți, pe mai multe piețe, cu aproximativ 39 TWh de energie electrică furnizată, 77 TWh distribuiți și peste 24 TWh generați, în timp ce baza reglementată a activelor (Regulated Asset Base) va ajunge la 4,15 miliarde de euro. Totodată, modelul de business al PPC este unul apropiat de cel al grupului Enel, ambele fiind companii integrate, cu prezență în întregul lanț valoric.

Sursa foto: PPC