Răspunsul este acela că, de fapt, produsele cu ambalaje SGR vor ajunge pe rafturi după epuizarea stocurilor existente de produse cu ambalaje non-SGR, un proces care are ca termen final data de 30 iunie 2024. ”Vom vedea produsele pe rafturi în 3-4 luni”, a explicat Gemma Webb, CEO RetuRO (compania care administrează SGR), la conferința Green Report ”Managementul deșeurilor – SGR funcțional în România”.

Cândd vor fi majoritare pe rafturi produsele cu ambalaje SGR

”Trebuie să răspundem clar așteptărilor consumatorilor: va fi aprilie, mai, până când vom vedea majoritatea produselor cu sigla SGR și parte din sistem pe rafturile magazinelor”, a detaliat ea. Ambalajele fără această siglă, fie că sunt sticle, PET-uri sau doze, nu au garanție de 50 de bani și nu vor putea fi returnate pentru a primi 50 de bani, nici măcar la automate. Dar băuturile în ambalaje cu marcajul SGR vor apărea în magazine doar când se vor epuiza cele în ambalaje non-SGR – și nu aveau cum să fie introduse înainte de 30 noiembrie, pentru că sistemul nu demarase.

În clipa de față sunt peste 65.000 de operatori economici înregistraţi pe platforma RetuRO și se semnează în continuare contracte, chiar dacă Sistemul Garanție-Returnare a demarat la 30 noiembrie – a existat o ”buluceală” pe ultima sută de metri, mai ales din partea retailerilor mici, a explicat Gemma Webb.

Păsuire pentru producătorii de bere

Producătorii de bere sunt în etapa de tranziție către producția de bere îmbuteliate în ambalaje cu marcajul SGR, a explicat Julia Leferman, directorul general al Asociației Berarii României, unul dintre acționarii RetuRO. Ministerul Mediului le-a acordat o perioadă de tranziție de 4 săptămâni în decembrie pentru această schimbare, care este mai complexă pentru producătorii mici. Deci și berarii vor putea produce până la finalul anului în ambalaje fără marcaj SGR, care vor ajunge și ele în magazinele din România.

Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a declarat la aceeași conferință că speră ca la 30 iunie 2024, rafturile magazinelor să fie pline de băuturi în ambalaje SGR. ”Performanţa pe care o aşteptăm de la sistem este de a colecta cel puţin 65% din ambalajele SGR puse pe piaţă în 2024, peste 80% în 2025 şi peste 90% în 2026, urmând să păstrăm acest ritm pe întreaga durată de viaţă a sistemului”, a afirmat oficialul.

Ce se întâmplă cu vinul vechi, dar fără marcaj SGR

O problemă ar fi legată de sticlele de vin – termenul stabilit acum pentru epuizarea stocurilor de băuturi în ambalaje non-SGR este de 30 iunie 2024, or vinul are o viață mai lungă la raft. În acest sens ar putea avea loc o discuție ulterioară la nivelul ministerului Mediului privind produsele cu termen de valabilitate mai lung.

Nu ar fi exclus nici să se revină asupra termenului de epuizare a stocurilor. S-ar putea lua această decizie dacă situația arată că 30 iunie este prea ”din scurt” și ar putea genera pierderi economice, unul dintre principiile implementării SGR fiind să se evite acest lucru. Și ministrul Fechet a vorbit, de altfel, despre posibile ”mici ajustări”.

Ce ambalaje nu vor intra în Sistemul Garanție-Returnare

De asemenea, trebuie precizat că și după 30 iunie 2024 vor exista anumite ambalaje care nu vor intra în sistem. Câteva exemple de ambalaje care nu intră în SGR:

  • sticlele de ulei sau oțet;
  • ambalejele produselor cosmetice;
  • ambalajele peste 3 litri – de pildă, bidoanele de apă de 5 litri;
  • sticle, doze sau PET-uri de băuturi mai vechi, care nu au simbolul SGR;
  • sticle sau PET-uri de lapte, borș sau suc de roșii;
  • sticle, PET-uri sau doze cumpărate din altă țară;
  • ambalajele produselor care au eticheta SGR, dar au fost scoase de pe piață (fie că nu se mai importă, fie că nu se mai produc) de 2 ani;
  • ambalaje Tetra Pak.

Produsele cu ambalaje non-SGR, prioritare la vânzare

”Din ianuarie ne așteptăm să apară tot mai multe produse la raft care poartă marcajul SGR”, a afirmat Julia Leferman. ”E foarte important ca stocurile aflate la producător, pe lanțul de distribuție și la comercianți să fie epuizate înainte să fie înlocuite cu produse care poartă marcajul SGR. Altfel, reprezintă o pierdere economică, dacă nu sunt comercializate în termen și producătorii se pot confrunta cu returnarea lor de către comercianți, deși produsele sunt în termen de valabilitate”.

Ca urmare, e nevoie de sprijinul comercianților, care să vândă cu prioritate produsele nemarcate, pentru ca stocurile să se epuizeze până la 30 iunie 2024. Există însă riscul ca unii retaileri, din motive de poziționare și de concurență, să prefere să ”scoată în față” la raft produsele cu ambalaje SGR.

Sursa foto: RetuRO SGR