Desi companiile romanesti se plaseaza pe primul loc in ceea ce priveste constientizarea conceptului de frauda de catre angajatii lor, mita si coruptia sunt recunoscute ca probleme semnificative.

Sondajul a fost realizat prin intervievarea a 2.365 de participanti provenind din 25 de tari europene, inclusiv Romania, in perioada ianuarie-februarie 2011. Kenan Burcin Atakan, coordonatorul departamentului pentru investigarea fraudelor (FIDS) din cadrul Ernst & Young, declara ca rezultatele sondajului reflecta perceptia asupra fenomenului coruptiei in Europa si, de asemenea, in Romania.

Mai mult de jumatate dintre respondentii din Romania (56%) spun ca recesiunea a creat conditii care au condus la cresterea nivelului practicilor de coruptie. Astfel, sondajul confirma faptul ca o piata agitata da nastere unui mediu care favorizeaza coruptia si mita.

Avand in vedere ca 31% la suta dintre respondenti considera ca mita este o practica obisnuita utilizata pentru a castiga contracte, este evident ca acest tip de comportament lipsit de etica inca este tolerat, daca nu chiar incurajat. Acest procent este putin mai ridicat decat cel dat de raspunsurile participantilor din alte tari europene.

48% dintre participantii romani considera ca oferirea de cadouri personale, de sume de bani sau de divertisment pot fi justificate atata timp cat acestea contribuie la dezvoltarea afacerii, in timp ce aceasta perceptie este impartasita de 49% dintre participantii din celelalte tari europene. Acest lucru poate fi partial atribuit presiunilor, cunoscute ca fiind mai mari, asupra directorilor romani, pentru imbunatatirea performantei financiare, aspect indicat de 45% dintre respondenti, comparativ cu media europeana de 36%.

La intrebarea daca organizatia in cadrul careia au lucrat participantii la sondaj a inregistrat fraude semnificative in ultimii 2 ani, 16% dintre respondentii romani au raspuns afirmativ, procent care reflecta media europeana si care este cu mult mai redus decat cel de 37% raportat in Rusia. Este de retinut faptul ca 40% dintre participanti s-au abtinut sa raspunda la aceasta intrebare.

Prevenirea fraudelor poate conduce la reducerea costurilor

Citeste si:

Deoarece coruptia este considerata ca fiind foarte raspandita in Romania, 72% dintre respondenti cred ca a avea o buna reputatie de conduita etica constituie un adevarat avantaj comercial. Acest lucru este reflectat, de asemenea, in eforturile managementului executiv, despre care 51% dintre respondenti considera ca si-a exprimat angajamentul fata de politicile anti-coruptie, comparativ cu media europeana de 49%. Cu toate acestea 44% dintre respondentii din Romania au raportat ca au fost martori la promovarea unor persoane cu standarde etice indoielnice, desi doar 20% au sugerat ca nu au incredere in conduita etica a conducerii companiei lor.

Kenan Burcin Atakan, coordonatorul departamentului pentru investigarea fraudelor (FIDS) din cadrul Ernst & Young mentioneaza: „Avand in vedere presiunile continue asupra resurselor corporatiilor, investirea intr-un proces eficient de creare si implementare a unui program de prevenire a fraudelor poate fi considerata o strategie de reducere a costurilor pe termen lung. In cadrul acesteia, instruirea este un element-cheie pentru propagarea informatiei si pentru insuflarea unui mediu de afaceri etic la nivelul tuturor angajatilor”.

Anul trecut 41% dintre respondentii din Romania au indicat faptul ca au primit instruire anti-coruptie, procent ce plaseaza Romania pe locul 1 in Europa (media europeana este de 21%). In conformitate cu concluziile globale, codurile de etica, stabilirea tonului adecvat la toate nivelurile incepand de la conducerea firmei si comunicarea unor sanctiuni clare au fost indicate ca fiind elemente-cheie aditionale ale culturii anti-coruptie la nivelul companiilor din Romania.

Cerere de asistenta din partea autoritatilor de reglementare

Avand in vedere ca 74% dintre respondentii romani considera ca fenomenul coruptiei este mult prea raspandit pentru a fi combatut (53% in Europa), in acest mediu dificil angajatii fac apel la organismele de reglementare sa inaspreasca sanctiunile pentru comportamentul inadecvat si astfel sa genereze schimbari pozitive. Un impresionant procent de 89% dintre respondentii romani considera ca in viitor ar trebui sa existe mai multa supraveghere din partea autoritatilor de reglementare, pentru a se reduce riscul aparitiei fraudelor, mitei si coruptiei.

Integritatea conteaza

Majoritatea respondentilor afirma ca nu ar fi dispusi sa contracteze cu furnizori care au fost implicati in cazuri de coruptie sau mituire majore (64% in Romania, comparativ cu 53% in Europa). O buna reputatie de conduita etica se transpune in beneficii comerciale, in timp ce o companie lipsita de etica poate dauna marcii pe care o reprezinta.