Pentru masinile dotate cu motor Euro 5 taxa va ramane nemodificata, in timp ce pentru masinile cele mai poluante din categoria non-euro cuantumul taxei va fi redus mai putin sau deloc, releva proiectul de lege privind taxa auto finalizat de Guvern, potrivit Mediafax.

Proiectul indica in mod distinct ca noile reguli vor intra in vigoare la 1 iulie 2011, desi acest lucru presupune inclusiv obtinerea aprobarii Parlamentului intr-un interval extrem de scurt, de doar doua saptamani, in conditiile in care vacanta parlamentara incepe in luna iulie. Urgenta emiterii actului normativ este insa explicata in document atat prin nevoia reducerii nivelului de poluare, dar si prin evitarea unor sanctiuni din partea Comisiei Europene, care pot fi evitate prin abrogarea de urgenta a OU 50/2008 privind taxa auto.

Documentul stabileste ca obligatia de plata a taxei intervine cu ocazia inmatricularii autovehicul in Romania, la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri, precum si la reintroducerea in parcul auto a unui autovehicul in cazul in care, la momentul scoaterii din parc, i s-a restituit proprietaruluivaloarea reziduala a taxei.

"Obligatia de plata a taxei intervine si cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate in Romania
, asupra unui autovehicul inmatriculat pe teritoriul statului roman anterior datei de 1 ianuarie 2007. Avand insa in vedere ca autovehiculele inmatriculate pentru prima data in Romania in perioada 1 ianuarie 2007-1 iulie 2008 au fost supuse unei sarcini fiscale similare, respectiv la prima inmatriculare a acestora a fost achitata taxa speciala, pentru acestea nu se va achita taxa pe poluare la prima transcriere a dreptului de proprietate", se arata in document.

In aceste conditii, pentru autovehiculele inmatriculate pentru prima data in tara dupa 1 ianuarie 2007 taxa de prima vanzare va fi impusa doar daca sunt constatate in mod cumulativ doua conditii, respectiv nu a fost achitata taxa speciala si face obiectul primei transcrieri a dreptului de proprietate.

"Atunci cand taxa pe poluare pentru autovehicule achitata de catre contribuabili in perioada 1 iulie 2008 - 30 iunie 2011, potrivit OU 50/2008, este mai mare decat taxa rezultata din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, calculata in lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul inmatricularii in Romania, se pot restitui sumele reprezentand diferenta de taxa platita", este prevazut in document.

Valoarea in lei a taxei se determina pe baza cursului de schimb valutar al monedei Euro stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent si publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Procedura de restituire va fi stabilita prin normele de aplicare a legii, banii urmand sa fie restituiti la cererea proprietarului adresata organului fiscal.

Atunci cand un autovehicul pentru care s-a platit taxa in Romania este ulterior scos din parcul auto national, proprietarului platitor al taxei i se restituie valoarea reziduala a acesteia. Valoarea reziduala reprezinta taxa care ar fi platita pentru respectivul autovehicul daca acesta ar fi inmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto national.

"Dand eficienta deplina principiului «poluatorul plateste», taxa pentru emisiile provenite de la autovehicule va fi platita, o singurd data, de catre toti cei care achizitioneaza autovehicule si le inmatriculeaza si de catre cei care au achizitionat, dar pentru care nu a fost achitata taxa speciala pentru autovehicule sau taxa pe poluare. Propunem introducerea unei metode de calcul care sa permita taxarea corecta si reala a poluatorilor, bazata pe cantitatea de emisii cu impact asupra mediului produsa de acestia, ajungandu-se astfel la reducerea taxei cu circa 30% fata de situatia actuala", se arata in proiect.

Taxa nu va fi aplicata autovehiculelor apartinand misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si membrilor acestora, precum si altor organizatii si persoane straine cu statut diplomatic, care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei, autovehiculelor special modificate in scopul conducerii de catre persoanele cu handicap si autovehiculelor de politie, jandarmerie, pompieri, ambulanta, autovehiculelor a caror caroserie sau al caror sasiu a fost inlocuita/inlocuit, cu conditia ca acestea sa fi fost anterior inmatriculate in tara, precum si autovehiculelor speciale a caror deplasare pe drumurile publice este in general limitata numai la si de la locul de munca, ale caror motoare respecta normele privind poluarea chimica aplicabile masinilor mobile nerutiere.

Citeste si:

Pentru persoanele cu handicap, exceptia de la plata taxei auto se aplica numai pentru achizitionarea unui singur autovehicul in decurs de cinci ani si atunci cand autovehiculul este in proprietatea acestei persoane.

Taxa nu se plateste nici atunci cand autovehiculele sunt incadrate in categoria vehiculelor istorice, sunt acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica, de catre guverne straine, organisme internationale si organizatii nonprofit si de caritate, prin donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica, sunt confiscate si acordate cu titlu gratuit sau sunt destinate competitiilor sportive.

Autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate functiona in regim automat nu intra in categoria celor exceptate de la plata taxei.
In cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel prevazute cu filtru de particule, fapt confirmat de Registrul Auto Roman, cuantumul taxei se reduce cu 25%.

"Modalitatea de calcul a taxei provenite de la autovehicule este unitara pentru toate situatiile in care aceasta se achita. Ea va fi calculata in mod identic, indiferent ca daca va fi achitata la momentul primei inmatriculari in Romania (fara distinctie intre un autovehicul produs in tara sau strainatate ori daca este nou sau vechi) sau la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor care se instraineaza dupa data intrarii in vigoare a prezentei legi si pentru care nu s-a achitat taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule sau taxa pe poluare pentru autovehicule", se arata in document.

Taxa va fi calculata in functie de tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare, luandu-se in considerare si deprecierea autoturismului. Astfel, pentru conditii identice, taxa pentru emisiile provenite de la autovehicule va avea acelasi cuantum, indiferent ca este vorba de un autovehicul second-hand, care este inmatriculat pentru prima data in Romania, sau un autovehicul second-hand inmatriculat deja si pentru care se transcrie dreptul de proprietate, dar pentru care nu a fost achitata taxa speciala sau taxa pe poluare.

"Actul normativ isi propune, prin taxarea corecta a gradului de poluare, sa descurajeze folosirea autovehiculelor vechi care influenteaza in mod negativ evolutia factorilor de mediu si totodata sa incurajeze folosirea surselor mobile «prietenoase» cu mediul. Acest demers tine cont si de functionarea in Romania a unei piete auto competitive, in plina expansiune, cresterea continua si constanta a numarului de autovehicule puse in circulatie si, nu in ultimul rind, de existenta unui parc auto imbatranit fizic si moral, generator de poluare si cu efect de producere a accidentelor rutiere cu consecinte dintre cele mai grave", se sustine in proiect.

Modificarile sunt agumentate prin faptul ca utilizarea autovehiculelor poluante are un impact negativ asupra mediului, manifestat insa inclusiv prin poluarea fonica supranormativa care provoaca "agravarea bolilor psihice", precum si prin "ocuparea unor suprafete semnificative de terenuri din intravilan pentru parcari, de regula din contul spatiilor verzi insuficiente si a trotuarelor".

Urgenta emiterii actului normativ este explicata in document prin nevoia elimininarii si reducerii nivelului de afectare a mediului produsa de la cel mai important si agresiv factor de poluare cu emisii cu efect de sera, si anume "sursa mobila", dar si prin evitarea unor sanctiuni din partea Comisiei Europene.

"Desi in acest moment nu exista o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor declansata de Comisia Europeana, aceasta poate lua decizia de a declansa o astfel de actiune invocand incompatibilitatea OU 50/2008, avand in vedere Hotararea Curtii de Justitie in cauza Tatu. In vederea preintampinarii unei astfel de posibilitati iminente, trebuie luata de urgenta masura abrogarii acestui act normativ si instituirea unei taxe de mediu care sa descurajeze poluarea produsa de autovehicule, respectand totodata exigentele instantei europene", este argumentat in document.

Proiectul de lege pregatit de Guvern abroga astfel OU 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule.