Cand auzi ca un producator isi lanseaza un nou model de berlina incepand cu versiunea break, te intrebi daca nu cumva cineva a incurcat planurile de fabricatie. Asta s-a intamplat si cu Fiat Croma in momentul in care italienii au facut proiectul public. Lumea s-a uitat, l-a admirat si a intrebat „Bine, dar berlina unde e?”. Asa ar sta lucrurile la prima vedere. Cand te apropii insa, si daca reusesti sa ignori numele masinii, ai o surpriza placuta. Pentru ca noul Croma este mare. Are alura unui break, dar e mai gras. Aduce cu un minivan, dar nimic din interiorul elegant nu te face sa vrei sa cari mobila cu el. Pare un crossover tipic, dar nu are tractiune integrala si nici elemente de off-road. Ce este totusi noul Croma? O masina de familie de clasa medie, cu 5 locuri confortabile, spatiu suficient in inaltime si intre scaune, cu finisaje demne de segmentul premium si motoare puternice si economice in acelasi timp. Designul, realizat de Giugiaro, nu rupe gura targului, dar nici nu deranjeaza. Aerodinamic, rotunjit cu grija, bine proportionat, transmite din prima clipa multa caldura.

Confort si spatiu

Fiat s-a strecurat cu Croma, discret, in zona gri-metalizat dintre masinile populare si cele de lux. Pe o platforma preluata de la GM, aceeasi utilizata pentru Vectra (mai scurta decat cea de Signum!), s-a nascut o masina ce va deveni reper pentru Fiat. Scaune de piele, materiale de calitate, finisaje ingrijite (chiar si imitatia de lemn de pe consola). Scaunele sunt reglabile in toate sensurile, insa nici pozitia standard nu ar deranja pe nimeni. La nevoie, iti poti aduce volanul mai aproape si nu trebuie sa-ti fie teama ca-l vei stanjeni pe cel din spatele tau. Consola centrala tine schimbatorul de viteze la indemana, langa el fiind amplasat si contactul. Spatiile de depozitare se gasesc de jur imprejur, in orice colt al masinii. Portbagajul este la randul sau primitor, cu un volum de 500 de litri, multiplicat vertiginos pana la 1.600 de litri cu scaunele rabatate.

Citeste si:

Motoare Multijet

Fiat a ales pentru Croma patru motoare, bune pentru orice cusurgiu: pentru dependentii de benzina - noul MPI de 2,2 litri, 16 valve si 150 CP; pentru cei obisnuiti cu pompa de culoare neagra - doua variante ale Multijetului de 1,9 litri, una de 120 CP, cealalta de 150 CP; iar daca nici asa nu e bine, Multijetul de 2,4 litri vine cu 200 CP si 400 Nm. Acesta pare cea mai buna optiune, insa daca pretul sau ar putea constitui o piedica, recomandam cu caldura 1,9 JTD de 150 CP, testat de noi, un motor impulsiv, prezent si in gama Alfa Romeo, cu excelente calitati dinamice si un consum perfect pentru un buget de austeritate (8,2 la suta urban si 4,9 extraurban).

Transmisia este asigurata de o cutie manuala in 6 trepte, echilibrata, fara performante sportive, dar cu o buna distributie a cuplului (320 Nm, valoare maxima la 2.000 de ture) pe intreaga paleta de turatii. Este disponibila si o cutie secventiala. Suspensiile sunt setate pentru o calatorie confortabila, nu sportiva, iar directia electrohidraulica are un raspuns delicat si suplu. Nici siguranta pasagerilor nu a fost omisa, astfel ca testul Eu-roNCAP a adus 5 stele pentru pasagerii din fata si 4 pentru copii. Producatorii se lauda cu 9 airbaguri (7 in standard), inclusiv unul inovativ, destinat genunchilor soferului. Casa buna fac si sistemele devenite deja clasice, ABS plus EBD, ESP insotit de ASR, mai noul MSR, Hill Holder si HBA. Pretul porneste de la 17.350 euro CIP, versiunea de baza, si ajunge pana la 34.802 euro, cu toate taxele incluse, pentru versiunea cel mai bine dotata.