Timpul de asamblare la fabrica din Leipzig pentru un exemplar Porsche Cayenne sau Panamera este de o zi, nu se calculeaza in ore pentru ca uneori se revine asupra unei masini pentru a verifica daca respecta normele de calitate.

Piesele pentru cele doua modele Porsche sosesc la fabrica chiar in momentul secventei de asamblare datorita unei infrastucturi excelente, pentru a nu mai fi stocate in centrul logistic. Motoarele pentru cele doua modele sunt aduse la Leipzig pe sosea de la fabrica Porsche Zuffenhausen de langa Stuttgart, in timp ce caroseria pentru Cayenne vine pe calea ferata din Bratislava, iar cea pentru Panamera de la fabrica VW din Hanovra.

Nemtii au gandit fabrica atat de bine incat toti angajatii sunt relaxati, odihniti, iar cat despre greseli de asamblare nici nu se pune problema, sistemul este perfect si foarte simplu. La fabrica, rigurozitatea germana nu lasa loc de confuzii sau de timp pierdut.

In fabrica este foarte liniste, aerul este la fel de curat ca afara, iar temperatura este undeva la 22 de grade, conditii excelente de lucru. Toti angajatii lucreaza in salopete rosii si tricouri albe cu maneca scurta. Cea mai mare parte dintre acestia au manusi, pentru ca pe masina nu trebuie sa ramana amprente.

In depozitul de logistica sunt asezate piese pe un suport special cu roti, pe care pot fi puse peste 30 de piese, necesare unei etape de asamblare. Acesta ajunge la o masina si este atasat de banda care se misca cu viteza mica, pentru ca angajatul care monteaza piese in interior sa se serveasca in timp ce linia de productie merge.

Ghidul nostru ne explica cat de simplu ne putem da seama ce motor au Cayenne-urile de pe banda de asamblare din fata noastra, dupa culoarea etrierelor de frana. Acestea pot fi rosii (Cayenne Turbo 500 CP), negre sau gri.

Pentru ca angajatii sa depuna un efort minim si sa nu faca greseli, fiecare Porsche are lipit pe geamul din dreapta spate un dispozitiv care transmite informatii despre configurarea exemplarului respectiv. Dupa ce sunt gata, masinile primesc pana la 15 litri de carburant si sunt testate 10 minute pe pista din curtea fabricii.

Langa linia de asamblare, intr-o sala din termopan cu geamuri mari viitorii angajatii se joaca in echipe, aici este Porsche Academy, locul unde iti imbunatatesti miscarile. Contra cronometru acestia asambleaza camioane din plastic.

Pentru a rupe monotonia, la o ora - doua, angajatii fac schimb de post, astfel incat sunt reduse eventualele greseli datorate plictiselii.

Cand sunt gata, masinile sunt parcare in curtea fabricii si sunt imbracate in prelate speciale albe. Nemtii ne-au facut si o demonstratie de incarcare intr-un tren supraetajat. Doua SUV-uri Cayenne, camuflate in prelata alba, au urcat in mare viteza intr-un tren de 300-400 metri lungime si au coborat pe partea cealalta in cateva secunde.

Citeste si:

Porsche isi mareste anul viitor gama cu noul Macan, cea de-a cincea linie de modele, care necesita o investitie de 500 de milioane euro, fiind cea mai mare din istoria companiei. Noul SUV va iesi de pe linia de productie din Leipzig incepand cu 2013.

Diamantul din curtea Porsche

Privita din Customer Center, o cladire sub forma de diamant, fabrica de 400 de hectare pare virtuala, pentru ca este un tinut verde, cu pomi, flori, un circuit si un teren de off-road cu animale salbatice. Ca atmosfera de condus in natura sa fie completa, Porsche are grija de animale salbatice in anumite zone ale suprafetei pentru off-road, 20 de cai, 70 de zimbri, iepuri, caprioare. Acestea nu ajung in fata masinilor pentru ca zona este delimitata de garduri din lemn. Pe acest teren protejat mai sunt si broaste, lilieci, pasari.

Spre deosebire de fabrica Porsche din Stuttgart cea din Leipzig, inaugurata in 2002, este deschisa publicului pentru vizitare contra cost, dar si clientilor care vor sa isi ridice masina si eventual sa o si testeze pe circuit. Peste 2.500 de clienti si-au ridicat masina din curtea fabricii. Conditiile de vizitare pot fi vazute aici.

Desi pare greu de crezut ca poti inchiria o sala de conferinte in curtea unei fabrici de masini, la Porsche se poate. In cladirea de 4 etaje din centrul fabricii, Customer Center, pot fi organizate evenimente pentru cel mult 80 de persoane. Etajul 3 este cel mai interesant pentru ca este complet din geam si ofera o priveliste frumoasa de jur imprejur. Aici este restaurantul pentru invitati. Etajul 4 este o calatorie in istoria Porsche fiind expuse in jur de 40 de masini.

Partea cea mai interesanta a vizitei a fost la final cand am parcurs traseul off-road de 6 km cu un SUV Cayenne pe un teren de 100 de hectare, iar apoi am intrat pe circuitul on-road de 3,7 km lungime si 12 metri latime, cu zece serpentine inspirate de la cele mai renumite piste din lume (Monaco, Laguna Seca, Nurburgring). Viteza care poate fi atinsa in linie dreapta este de 170 km/h. Am condus patru modele Cayenne cu motorizari diferite, cel mai stabil si mai impresionant a fost Cayenne Turbo de 500 CP. Cayenne nu se clinteste in curba la 100 km/h si demonstreaza ca este o veritabila masina sport chiar daca are peste 2 tone si este masiv.

Fabrica Porsche din Leipzig in cifre


Constructia fabricii Porsche Leipzig a inceput in februarie 2000, iar productia a demarat in august 2002. In 2004, fabrica a fost extinsa pentru a produce modelul Carrera GT (2004-2006, 1.270 de unitati), iar in septembrie 2006 pentru a fabrica Panamera. In prezent, fabrica are 1.000 de angajati care asambleaza modelele Cayenne si Panamera.

Investitiile totale au fost de 277 de milioane de euro, iar expansiunea pentru modelul Panamera a fost de 150 de milioane de euro. Fabrica este in curs de extindere pentru a produce din 2013 modelul Macan, investitiile pentru acesta sunt de 500 de milioane de euro.

Porsche Leipzig a vandut din 2002 si pana in prezent 150.000 de unitati din prima generatie Cayenne si 130.000 cu facelift, iar din a doua generatie care a intrat in fabricatie in mai 2010 a vandut 109.100 unitati. Linia de productie pentru Cayenne are 480 de metri lungime si 111 statii de productie.

Modelul Panamera a fost pus in vanzare in septembrie 2009, iar pana in aprilie 2012 a fost vandut in 65.300 de unitati. Linia de productie pentru Panamera are 580 de metri si 71 de statii de productie.

In cei 10 ani, Porsche Leipzig a produs 500.000 de masini.

Porsche Leipzig are un teren de 400 de hectare, din care 18.600 de metri patrati sunt linia de asamblare Cayenne si 21.600 de metri patrati sunt pentru Panamera. Centrul de logistica are 23.600 de metri patrati, iar Customer Center 5.200 de metri patrati.