"Ford reuseste destul de bine sa arate ce este de facut, dar nu stiu daca are aceeasi implicare pe care o au cei de la General Motors", a aratat analistii de la Morgan Keegan&Co, Pete Hastings.
       
De cand si-a anuntat restructurarea, in noiembrie, General Motors a vandut pachetul majoritar al diviziei sale de instrumente de finantare, actiunile detinute la Suzuki Motor Corporation si Isuzu Motors Ltd., a redus salariile executivilor, a injumatatit dividentele anuale ale companiei si a oferit plati compensatorii tuturor celor 113.000 de muncitori cu ora din SUA ale caror contracte au fost reziliate. General Motors intentioneaza sa elimine 30.000 de locuri de munca si sa inchida 12 puncte de lucru pana in 2008, precizeaza Rompres.
       
Planul companiei Ford, anuntat in ianuarie, precizeaza eliminarea a 30.000 de locuri de munca si inchiderea a 14 puncte de lucru pana in 2012. Pana in prezent, Ford a nominalizat numai jumatate din fabricile pe care intentioneaza sa le inchida, anuntand ca restul urmeaza a fi inchise in intervalul 2010-2012. Compania nu va oferi plati compensatorii muncitorilor cu ora care urmeaza a fi disponibilizati. Nu in ultimul rand, cu exceptia lui Ford, ceilalti executivi au primit mariri de salariu in 2005.
       
"Ford nu a avut o strategie la fel de agresiva ca General Motors", a apreciat Hastings. "Bineinteles ca a intreprins masuri in aceeasi directie dar, dupa parerea noastra, nu la acelasi nivel", a mai adaugat acesta.
       
Divizia din Michigan a producatorului Ford, Dearborn, a inregistrat o pierdere de 2,1 miliarde de dolari, respectiv 950 de milioane de euro, in primul trimestru al anului, fata de un profit de 1,2 miliarde de dolari, in aceeasi perioada a anului trecut. Astfel, actiunile companiei au scazut pana la nivelul inregistrat in urma cu trei ani. Spre deosebire de Ford, General Motors a anuntat in cursul acestei saptamani un profit de 445 de milioane de dolari, respectiv de 350,48 de milioane de euro, pentru primul trimestru, fata de pierderile de 1,3 miliarde de dolari, inregistrate in intervalul ianuarie - martie al anului trecut.
       
Analistul Merrill Lynch, John Murphy, a apreciat ca Ford a suferit in urma scaderii vanzarilor, a diferentelor intre costul produselor si valoarea vanzarilor nete, precum si in urma costurilor mai mari din primul trimestru. Implementarea planului de restructurare s-a desfasurat cu o viteza prea mica, a mai precizat Murphy intr-o nota adresata investitorilor.
       
"Transformarea companiei se va intinde pe o perioada mai lunga de timp si nu va fi una comoda", a precizat Bill Ford intr-un comunicat de presa al companiei, emis o data cu anuntarea castigurilor in primul trimestru, in aprilie. "Planul include o serie de riscuri, iar castigurile financiare nu vor fi imediate".
       
Unii analisti si-au manifestat preocuparea fata de faptul ca Ford nu are suficiente produse noi cu care sa faca fata competitiei. in timp ce General Motors a reusit sa-si impuna foarte bine pe piata noua linie SUV (sport utility vehicles) cu volum compact, noul model Ford Explorer a inregistrat o scadere a vanzarilor de 30 de procente in primele trei luni ale anului. Seria Ford F pickup, campion rezistent in topul vanzarilor, va intra pe piata mai tarziu, in cursul acestui an, odata cu noile modele pickup de la General Motors si Toyota Motors Corp.
       
Analistul auto in cadrul Global Insight, George Magliano, apreciaza ca General Motors investeste in noi platforme auto, asemeni platformei T900, folosite la realizarea noilor camioane, in timp ce Ford se straduieste sa reduca costurile, reducand gama de produse care se realizeaza pe paltformele sale.        
       
"Ford a avut intotdeauna o atitudine foarte agresiva in ceea ce priveste reducerea costurilor, aceasta a fost intotdeauna strategia lor si este un dezavantaj", a aratat Magliano. Analistul a criticat compania lui Bill Ford pentru ca intotdeauna a adus modificari minore, in loc sa aduca schimbari relevante in liniile deja existente.
       
Analistul auto in cadrul Bank of America, Ron Tadross apreciaza ca perspectivelele companiei Ford se vor imbunatati atunci cand noile produse vor fi puse pe piata, in 2007 si 2008, dar a adaugat ca Ford nu castiga suficient de mult pentru o masina, astfel incat sa poata investi in innoirea designului, asemenea competitorilor japonezi. intr-un mesaj adresat investitorilor, Tadross a aratat ca se asteapta ca atat Ford, cat si General Motors sa continue sa piarda din cota de piata pe care o detin pe piata americana, in urmatorii ani. Cota de piata a companiei Ford a scazut in primul trimestru la 17,6 procente, de la 18,2 procente, anul trecut.
       
De asemenea, actionarii Ford intentioneaza sa ceara socoteala, la intalnirea de joi, pentru activitatile legate de mediu. Actionarii urmeaza sa solicite companiei un raport referitor la investitiile in campaniile impotriva cresterii standardelor de economisire a combustibilului, precum si sa solicite o analiza a aportului emisiilor de gaze cu efect de sera la progresul Ford.
       
Actiunile Ford au scazut cu 11 procente, pana la 7,06 dolari, la Bursa din New York, apropiindu-se de cel mai scazut nivel inregistrat in ultimile 52 de saptamani, de 6,75 de dolari, mai precizeaza AP.