Raportul constata ca aceasta diferenta a crescut in timp, principala cauza fiind trucurile folosite in cadrul testelor oficiale de catre producatorii de autoturisme.

Raportul dezvaluie cauzele acestor diferente intre cifrele reale ale emisiilor de CO2 si rezultatele testelor efectuate de catre producatori. Documentul include o comparatie a rezultatelor testelor facute de ei cu cele ale testelor similare, efectuate de catre un laborator independent, pe sase modele noi (standard) de autoturisme.

Rezultatele testelor independente - in care s-au folosit modele standard, fara a se exploata flexibilitatile cuprinse in procedurile de testare - arata ca emisiile de CO2 si consumul de carburant sunt, in medie, cu 23% mai mari decat cele ale testelor oficiale ale producatorilor (teste realizate pe masini special pregatite).

Aceste cifre au confirmat diferenta intre rezultatele testelor oficiale si media celor reale (conditii de trafic pe drumuri publice).

Conform raportului, exista aproximativ 20 de metode prin care constructorii de autoturisme re-interpreteaza in mod „creativ” procedurile de testare, exploatand „portitele” si flexibilitatile permise de actualele reglementari, cu scopul de a-si supra-evalua performantele de consum si de emisii ale modelelor fabricate.

Citeste si:

Printre trucurile aplicate sunt: pneuri super-eficiente cu presiune mai mare decit cea normala; acoperirea cu banda adeziva a spatiilor din jurul usilor si a grilelor; ajustarea franelor si a geometriei rotilor; utilizarea unor super-lubrifianti speciali; micsorarea greutatii autovehiculului; testarea la altitudine, la temperaturi ridicate si pe cai de rulare foarte netede.

Raportul ajunge la concluzia ca actualul regim de testare nu este adecvat pentru scopul propus si ca ”portitele” din procedurile curente de testare trebuie sa dispara cat mai repede, iar noile modele de autoturisme si utilitare sa fie re-testate in conditii cat mai apropiate de cele reale, din trafic.

”Aceste noi dovezi indica faptul ca exista producatori europeni de autoturisme care isi inseala clientii prin manipularea cifrelor oficiale de emisii, provocandu-le pierderi de mii de euro, bani cheltuiti pe carburantul consumat suplimentar. Producatorii auto respectivi ii inseala, de asemenea, si pe factorii de decizie ai Uniunii Europene, deoarece reglementarile care au drept scop reducerea emisiilor de CO2 de la autoturisme si autoutilitare sunt indeplinite doar in laborator, nu si pe drumurile publice. Singura modalitate de a ne recapata increderea este renuntarea la <<portitele>> din actualele proceduri de testare, pentru a ne asigura ca cei care triseaza nu vor vor avea castig de cauza", se arata in raportul Transport&Environment.

T&E solicita introducerea, incepand din anul 2016, a procedurii mondiale de testare pentru vehicule usoare (World Light Duty Test Procedure - WLDTP) si a controlului autoturismelor noi, pentru a avea certitudinea ca rezultatele testelor sunt conforme cu realitatea.

Emisiile medii de 95g CO2/km - impuse de reglementarile europene pentru autoturismele fabricate incepand din anul 2020 - ar trebui sa insemne 95g si in realitate. Lacunele existente in modul in care sunt testate autoturismele si flexibilitati precum contabilizarea dubla a vehiculelor electrice (ca volum de emisii ce poate fi transferat de producatori catre autoturismele cu motoare cu combustie interna), asa-numitele ”super-credite”, nu sunt necesare. Ele nu fac decat sa diminueze beneficiile pe care le-ar aduce legislatia europeana in domeniul reducerii emisiilor de gaze cu efect de sera, produse de transporturile rutiere.