Fondul Monetar International si Comisia Europeana au cerut Guvernului sa renunte la programul "Prima Masina", dar ca Executivul a transmis ca nu va renunta.

Sursele au mai aratat atunci ca Guvernul va aproba, marti, un plafon de garantii de 350 milioane lei si va prelungi termenul pentru inscrierea bancilor in program pana la 2 martie. Intr-un comunicat transmis la finalul sedintei de marti, Guvernul precizeaza ca a luat aceste decizii si ca pentru nivelul plafonului au fost luate in considerare solicitarile venite din partea institutiilor de credit si institutiilor financiare nebancare eligibile ca participante.

Plafonul alocat pentru ultima parte a anului trecut a fost de 50 milioane lei, avand in vedere ca programul a fost introdus la sfarsitul anului. Bancile si insitutiile financiare nebancare (IFN) care nu au aplicat pentru programul Prima masina pana la sfarsitul anului trecut, pot trimite pana la 2 martie cererile de inscriere catre Ministerul Finantelor Publice si Fondului National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM), impreuna cu informatii privind nivelul costurilor totale pe care le vor aplica finantarilor acordate prin acest program si valoarea estimata a garantiilor care urmeaza a fi acordate.

In prezent, in legislatie nu este prevazuta posibilitatea ca si alti finantatori sa se inscrie in programul guvernamental. Persoanele care vor achizitiona un autovehicul prin programul "Prima masina" vor beneficia de o perioada de creditare de maximum 5 ani, la un cost al masinii de cel mult 50.000 lei plus TVA, si cu o dobanda subventionata in proportie de 50%.

Prima Masina: cine poate beneficia de aceast program

De acest program pot beneficia toate persoanele fizice cu varsta de minimum 18 ani, care obtin venituri si care indeplinesc si celelalte criterii de eligibilitate, printre care sa faca dovada, cu declaratia pe proprie raspundere, ca nu au mai detinut in proprietate un autoturism nou, iar cu copia facturii proforma emise de vanzator sa ateste ca autoturismul achizitionat prin program este nou, indeplineste cel putin cerintele minime ale standardului EURO 5, este achizitionat de la o persoana juridica care are ca obiect de activitate vanzarea autovehiculelor si are un pret de achizitie care nu depaseste suma de 50.000 lei, la care se adauga TVA, dupa caz.

Citeste si:

Alte conditii sunt avansul de minimum 5% din pretul de achizitie si asigurarea autoturismului nou-achizitionat din finantarea garantata printr-o polita de asigurare de tip CASCO, care va acoperi cel putin riscurile de avarii si furt, fara fransiza pentru daunele totale de avarii si furt si cu o fransiza de maximum 100 de euro, echivalent in lei, pentru daunele partiale de avarii si furt. Obligatia subzista pe toata perioada de valabilitate a garantiei.

La aceste conditii se adauga normele proprii fiecarei banci, precum si conditiile specificate deja in OUG 66/2014 prin care s-a aprobat acest program, precizeaza ministerul. Costul total al finantarilor acordate in cadrul programului va fi compus din dobanda exprimata in raport cu ROBOR la 6 luni (in prezent de 1,64%) plus o marja de maximum 3% pe an. Marja include nivelul total al comisioanelor percepute de catre finantator si cheltuielile obligatorii legate de finantare, in toate etapele finantarii. Marja nu include costul asigurarii, costul aferent efectuarii formalitatilor de publicitate, penalitatile percepute conform contractului de finantare.

Comisionul de risc care se plateste de catre beneficiar este calculat de catre finantator ca procent aplicat la suma garantata in cadrul programului si achitat o singura data, la acordarea garantiei, pentru toata perioada de valabilitate a garantiei. Comisionul de risc este de maximum 1% din valoarea garantata.

Comisionul de administrare datorat Fondului de Garantare este platit de catre beneficiar si calculat la soldul finantarii garantate. Nivelul comisionului de administrare este negociat anual intre Ministerul Finantelor si Fondul de Garantare si este stabilit prin ordin al ministrului Finantelor si al ministrului delegat pentru Buget.