Participantul neinvitat la unul dintre cele mai mari saloane comerciale anuale din industria auto este intrebarea daca piata americana de masini si camioane se va confrunta in 2008 cu scaderi pe care a reusit sa le evite in ultimii 15 ani.

Vanzarile de automobile au scazut pe piata americana pentru al doilea an consecutiv in 2007, ca urmare a incetinirii cresterii economice, a problsemelor de pe piata imobiliara si a inaspririi conditiilor de pe pietele de credite, ceea ce i-a afectat mai ales pe clientii cu grad mare de risc.

In timp ce parerea generala a analistilor de pe Wall Street si a marilor investitori arata spre o continuare a declinului pe cea mai mare piata a lumii in 2008, intrebarea care se pune totusi este cat de departe va merge scaderea, mai ales daca economia americana intra in recesiune.

Vanzarile de masini si de camioane din Statele Unite ale Americii au coborat cu 2,5% anul trecut fata de nivelul din 2006, pana la 16,15 milioane exemplare.

Majoritatea analistilor si unii sefi de companii spun ca exista un risc al scaderii vanzarilor de masini pana la aproape 15,5 milioane autoturisme in 2008, desii unii producatori auto cum ar fi General Motors Corp mizeaza inca pe o cerere mai crescuta in a doua jumatate a anului, pentru a preveni o astfel de intorsatura a lucrurilor si a mentine vanzarile aproape de nivelul din 2007.

"Comentariile care vor fi facute la salonul auto de la Detroit ar putea reinnoi estimarile noastre negative pentru evolutia din 2008 de pe piata americana", a aratat saptamana trecuta, intr-o nota adresata clientilor, un analist de la banca de investitii Lehman Brothers, Brian Johnson, citat de Reuters.

Johnson a adaugat ca se asteapta intr-adevar la o scadere semnificativa a vanzarilor de masini de pe piata americana in 2008, ca urmare a corelatiei dintre inasprirea conditiilor de creditare si decizia producatorilor auto de a nu oferi stimulente.

In timpul ultimei crize a industriei auto din 1991, vanzarile de masini au scazut cu 16% fata de niveluri record, inainte ca situatia sa se stabilizeze.

Cele mai negative estimari pentru 2008 au fost facute de un partener de la fondul privat de investitii Ripplewood Holdings, Thomas Stallkamp, care a observat in noiembrie ca in acest an vanzarile de automobile ar putea sa scada cu 10%, pana la 14,5 milioane de vehicule.

Analistii sunt de acord ca o scadere a vanzarilor de o astfel de amploare ar putea duce la mai multe concedieri si reduceri de personal, mai ales la producatorii de automobile cu sediul la Detroit, care au mizat pe o schimbare in bine a lucrurilor, dupa restructurari accentuate.

Producatorii auto s-au protejat deja impotriva riscului de a se confrunta cu probleme in 2008 prin reducerea planurilor de productie, mai arata Reuters.

Citeste si:

Analistii de la compania de monitorizare a sectorului auto CSM Worldwide se asteapta la o scadere a ratei anualizate a productiei de automobile in SUA de la un nivel de 15,5 milioane masini in ianuarie, pana la 12,9 milioane de masini in martie, inainte de a inregistra o stabilizare.

"Pentru noi, orice incetinire a cresterii economice, fie ea pe piata imobiliara, in finantarea de vehicule, legata de inasprirea creditarii, exercita presiuni asupra increderii populatiei de a cumpara produse costisitoare", a declarat pentru Reuters, inainte de deschiderea salonului international auto din SUA, seful Ford, Alan Mulally.

Dezbaterea despre puterea pietei americane surive intr-un context in care reprezentantii producatorilor de autoturisme sunt tot mai optimisti cu privire la o imbunatatire a profitabilitatii.

Intr-un sondaj al sefilor companiilor auto de pe pietele internationale, publicat saptamana trecuta, compania de consultanta KPMG a aratat ca, in timp ce majoritatea celor chestionati se asteapta la profituri volatile sau in stagnare, 26% dintre respondenti considera ca in urmatorii cinci ani castigurile din sectorul auto vor creste.

In sondajul asemanator facut in 2006, doar 16% dintre respondenti estimasera o crestere a castigurilor din sector. Marcand o modificare similara a increderii reprezentantilor industriei auto cu privire la evolutiile din domeniu, 48% dintre sefii companiilor chestionati au spus ca se asteapta la o stabilizare a falimentelor in sectorul furnizorilor de piese auto.

"Multi dintre directorii care au participat la sondajul nostru vad o lumina la capatul tunelului, in ceea ce priveste perspectivele pentru producatorii nord-americani de autoturisme", a spus seful diviziei auto de la KPMG, Daron Gifford.

Parerea aceasta nu este insa si cea a jucatorilor de pe pietele financiare. Cotatia actiunilor GM a coborat cu 44% fata de un maxim inregistrat recent la mijlocul lui octombrie. Actiunile GM au crescut in octombrie ca urmare a unei intelegeri intre GM si sindicatul United Auto Workers, cu privire la economisiri in ceea ce priveste costurile muncii.

Cotatia actiunilor companiei mai mici Ford Motor a coborat, la randul sau, cu 34% in aceeasi perioada. Cotatia actiunilor GM si cea a Ford nu a ajuns la nivelul celei oricum in scadere a actiunilor listate la bursele americane, care au marcat o coborare cu 10% in ultimele trei luni a indicelui S&P 500.

In ceea ce ii priveste pe cei de la GM, producatorul auto estimeaza ca va vinde aproximativ 16 milioane de masini in 2007, cu toate ca admite ca exista riscuri la adresa estimarii.

"Am putea avea mai putine vanzari decat atat? Este o posibilitate. Mai multe? Nu ma astept la asa ceva in prezent", a declarat saptamana trecuta seful GM, Rick Wagoner.