Aceasta ar echivala cu o crestere de 74,5% fata de nivelul productiei auto din 2009. Astfel, Romania ar avea al treilea cel mai rapid ritm de crestere al capacitatii de productie auto dintre tarile din Europa Centrala si de Est, dupa cel al Ucrainei (242% crestere pana in 2014) si al Rusiei (235%).

In ceea ce priveste volumul total al productiei, Romania va deveni al saselea producator auto din regiune pana in 2014, dupa Rusia, Turcia, Republica Ceha, Polonia si Slovacia, insa inaintea Ungariei, Ucrainei si Sloveniei.

„Productia de masini in Europa de Est este influentata in principal de consumul intern, dar si de exporturi, indeosebi catre tarile Uniunii Europene. Eliminarea treptata a finantarii schemelor de innoire ale parcurilor auto, precum si masurile de austeritate care se vor lua in multe tari UE in urmatorii cativa ani, vor avea un impact negativ asupra cererii de masini noi in interiorul Pietei Comune. Cu toate acestea, anticipam un ritm puternic de crestere al industriei auto romanesti in urmatorii 5 ani, pe masura ce investitiile recente de la fabrica auto din Craiova vor deveni complet operationale, iar capacitatea de productie de la fabrica din Pitesti va creste pentru a face fata cererii sporite pentru noile modele de autoturisme lansate”, a declarat Ionut Simion (foto), Partener Consultanta Fiscala, liderul grupului de Automotive din cadrul PwC Romania.

La nivel global, diferenta dintre productia si vanzarea de masini arata faptul ca revenirea la starea de echilibru a pietei este inca departe. Excluzand stocurile, productia globala de masini si vanzarile se afla de obicei in echilibru, dar deciziile impuse de criza luate la inceputul anului 2009 au dereglat aceasta balanta.

„Efectele reziduale ale crizei industriei auto au alterat relatia traditionala dintre productia de automobile si vanzari. In timp ce redresarea industriei auto imbraca forme diferite pe pietele mature, fata de cele emergente, raspunsurile diferite in fata crizei au dus la aparitia unei distorsiuni intre cifrele de productie si cele de vanzari, ceea ce face greu de anticipat cum va evolua piata”, adauga Ionut Simion.

Analiza PwC arata ca indicatorul cel mai semnificativ referitor la evolutia industriei auto in 2010 este nivelul productiei automobilelor. Datele Institutului de Automotive indica faptul ca in perioada ianuarie-mai 2010 productia de automobile din cele mai mari 12 tari producatoare auto, a crescut intr-un ritm uimitor de 47,6%, fata de perioada similara din 2009. Desi acest lucru ar putea fi perceput ca un semn ca are loc o revenire economica sustinuta, analiza PwC reliefeaza faptul ca redresarea se datoreaza exclusiv comparatiei cu prima jumatate a anului 2009, un an in plina criza, atunci cand marii producatori au recurs la diminuari semnificative ale productiei si la lichidarea stocurilor de teama unei prabusiri globale a vanzarilor de masini.

Citeste si:

In ultimii ani, cresterile de asemenea magnitudine ale productiei auto erau atribuite in mod invariabil Chinei. In cazul de fata insa, chiar daca am elimina productia auto chineza, nivelul productiei totale tot ar fi inregistrat o crestere de 44,4%. Pe partea de vanzari insa, performanta Chinei a avut un impact major. Daca am elimina vanzarile auto din China, cresterea totala a vanzarilor auto in intreaga lume ar fi fost de doar 12,9% in 2010 spre deosebire de 22,2% cat este cresterea incluzand China.

Reechilibrarea nivelului global al vanzarilor auto cu cel al productiei este dificila tinand cont de modul diferit de revenire economica in fiecare regiune in parte. Pietele mature cum este Europa, care au recurs la schemele de innoire ale parcurilor auto ca modalitate de a mentine volumul productiei si vanzarilor auto, se pregatesc in prezent de o perioada de crestere lenta pe masura ce stimulul guvernamental va fi sistat, iar dificultatile financiare vor persista.

In ciuda statutului sau de piata matura, ritmul de revenire al pietei nord-americane in prima jumatate a anului a fost foarte ridicat, inregistrandu-se o crestere de 70% a productiei de automobile fata de anul trecut, pe masura ce producatorii si-au refacut stocurile. Insa in a doua jumatate a anului 2010 se asteapta o stagnare a vanzarilor auto pe piata nord-americana.

In mod similar, pietele emergente precum cea chineza, care au inregistrat atat crestere ca urmare a stimulilor de stat cat si crestere organica in 2009, au continuat sa afiseze cresteri fara precedent si in 2010. Cu toate acestea, conditiile de piata din China s-ar putea deteriora usor in al treilea trimestru din 2010, ceea ce va duce la o crestere economica mai redusa.

„Simpla consultare a datelor statistice, fara o analiza atenta, ne-ar determina sa concluzionam ca redresarea industriei auto s-a produs deja si a depasit asteptarile. Studiul PwC merge insa in profunzime si explica adevarata natura a redresarii industriei auto, inclusiv motivele de optimism cu privire la evolutia acestui sector industrial”, concluzioneaza Ionut Simion.

Dacia a produs in primele sapte luni 215.500 vehicule.
Vezi cum arata cifrele Ford.

Dacia a produs in primele sapte luni 215.500 vehicule

Dacia a produs in primele sapte luni 215.500 vehicule