Prin urmare, o firma care doreste personal nou si vrea sa-l fidelizeze, trebuie sa acorde atentie aptitudinilor. In schimb, firmele care nu acorda atentie aptitudinilor isi vor da seama de acest lucru abia dupa ce fac primele angajari, iar tinerii care nu au investit resurse pentru dezvoltarea aptitudinilor vor reactiona primii si isi vor schimba jobul foarte repede, afirma Roberto Vaccani, cel care a dezvoltat alaturi de Gabriella Carello, director HR Nestle Romania, un program de consiliere pentru tinerii din Romania. In cadrul acestui program, managerii de resurse umane din cadrul companiei Nestle Romania au sustinut sedinte individuale de orientare in cariera pentru 20 de studenti clujeni.

In opinia lui Roberto Vaccani, un tanar de 17-18 ani nu este constient neaparat de aptitudinile sale, ci doar intuieste ca anumite discipline ii plac si altele ii displac. “Ca tanar, ai nevoie de anumite coduri pentru constientizarea aptitudinilor, altfel ramai doar la nivelul unor lucruri care iti plac.” Practic, metodologia dezvoltata de rofesorul Roberto Vaccani consta in sprijinirea tinerilor in a constientiza mai usor aptitudinile si competentele pe care le detin.

Locul de munca nu mai reprezinta o certitudine!

Potrivit lui Roberto Vaccani, nu exista o diferenta intre generatii in privinta aptitudinilor, ci o discrepanta intre importanta pe care generatia actuala o acorda dezvoltarii aptitudinilor in comparatie cu anii trecuti. “Generatia actuala este una in care, spre deosebire de cele anterioare, locul de munca nu mai reprezinta o certitudine. Niciun angajator nu iti garanteaza ca maine vei avea jobul de astazi. Prin urmare, chestiunea aptitudinilor interioare ale unei persoane este cea mai importanta pentru ca acestea reflecta modelul antreprenorial interior”, afirma profesorul Italian.

Spre exemplu, in tari dezvoltate ca Italia, Franta si Germania, cand in trecut exista o garantie a locului de munca, atentia era putin indreptata spre rolul aptitudinilor pentru dezvoltarea personala si profesionala a tinerilor. Pentru generatiile tinere mai vechi, a avea succes insemna doar sa castigi bine. In mod concret, definirea aptitudinilor se rezuma la obtinerea unor venituri peste medie. In schimb, satisfactia muncii este mult mai importanta pentru generatiile tinere actuale. Tinerii de astazi considera ca prioritar este sa fie remunerati pentru activitatile pe care le fac din placere.

Citeste si:

Foarte pe scurt, aptitudinile sunt trasaturi ale personalitatii, in timp ce competentele sunt transferate din partea profesorilor sau de la alte persoane competente. Pentru a face o distinctie si mai clara, competentele inseamna “sa stii sa faci”, in timp ce aptitudinile se rezuma la “sa stii sa fii, sa existi”.

Aptitudinea de a fi protagonist, de a negocia cu oamenii, devine mult mai importanta in prezent

Astfel, aptitudinea de a asculta si de a deveni un bun ascultator era cea mai raspandita in perioada industriala de dupa Al Doilea Razboi Mondial. In schimb, aptitudinea de a fi protagonist, de a negocia cu oamenii, devine mult mai importanta in prezent.
“Am observat tendinta tinerilor privind executarea si interesul lor pentru functiile executive. In schimb, nu am remarcat intentia tinerilor de a se exprima. Noi incercam prin programele noastre sa evidentiam si sa valorificam dorinta tinerilor de a se exprima, nu sa se concentreze de la inceput pe pozitiile executive”, spune Gabriella Carello (foto), director HR Nestle Romania.

Rolul cel mai important al parintilor si profesorilor este acela sa nu confunde propriile asteptari cu aptitudinile copiilor. Daca un dascal ori parinte este o persoana seducatoare, si induce acest lucru copilului, atunci copilul va prelua aptitudinile induse de parinti sau profesori. Exista un procent de tineri absolventi, care la 23-24 de ani, dupa o sesiune de orientare profesionala, descopera ca aptitudinile considerate proprii erau, de fapt, induse de profesori.