"Nu avem, inca, cultura investitiei in propria educatie. Prin urmare, piata de training din Romania este o piata corporate, definita de bugetele de training alocate de companiile din topul 500 local. Fara sa avem date foarte exacte, estimam ca mai putin de 1% dintre cursanti isi platesc din resurse proprii participarea. In tarile dezvoltate, procentul celor care investesc in dezvoltarea profesionala este mult mai mare", a explicat Gosu.

El a adaugat ca in prezent, majoritatea companiilor mari din Romania investesc in oameni, "unele mai mult, altele mai putin. Au bugete mai maricele care trec prin transformari structurale, cele care sunt in dezvoltare sau cele care, pur si simplu, merg bine".

Piata programelor de instruire a angajatilor a fost estimata la valoarea de 30- 40 de milioane de euro in Romania in 2014.

Administratia centrala spune NU programelor de training

O zona de activitate in care programele de training nu sunt solicitate este administratia centrala locala, arie cu mult potential.

"Programele de training sunt utile si foarte apreciate de functionarii publici. In ultimul timp, am avut cateva experiente placute, dar din pacate prea putine, in care am descoperit oameni minunati. Spre comparatie: in Republica Moldova, numarul proiectelor din sectorul public este mult mai mare ca in Romania", a precizat seful Ascendis.

Citeste si:

In ceea ce priveste in general piata de training in 2015, Andrei Gosu sustine ca temele cele mai solicitate sunt cele care acopera provocarile cele mai fierbinti ale companiilor, respectiv eficienta operationala, leadership strategic, cultura si climat organizational. De asemenea, companiile cauta programe de economia de scara, talent management, profit pe termen scurt versus valoarea pe termen lung, diferentiere in marketing si vanzari.

Sintagma care descrie cel mai bine ce se intampla acum in training este „invatarea accelerata”. Majoritatea programelor de succes de pe piata se bazeaza pe acest concept, care valorifica la maximum felul in care invata adultii – experiential, prin exercitii si multa practica, pe platforme interactive de tip business simulations.

Domeniile in care se solicita cele mai multe ore de training

Productie – un domeniu care merge foarte bine, cu piata asigurata prin exporturi. Companiile au nevoie de traininguri in zona de leadership si climat organizational.
IT&C – suntem tara cu cel mai mare procent de profesionisti in domeniu. Ponderea IT-ului in PIB s-a dublat in ultimii ani. Companiile solicita programe de training ce au la baza inteligenta emotionala, in completarea inteligentei cognitive, talent management etc.
Retail – un domeniu efervescent. Compania livreaza programe care abordeaza probleme precum eficienta operationala, sinergia echipelor, economia de scara.
Financiar/Bancar – un domeniu care iti revine si in care elementul principal de diferentiere sunt oamenii. Temele solicitate sunt diferentiere in marketing si vanzari, cultura organizationala, leadership strategic.

Cifra de afaceri a grupului Ascendis, cu activitate pe piata de training, a crescut cu 15% in primele sase luni ale acestui an, in comparatie cu perioada similara a anului anterior. Compania estimeaza ca va incheia anul cu afaceri de peste cinci milioane de euro.

Ascendis concureaza pe piata trainingurilor cu Trend Consult, Equatorial, TMI, Human Invest.

Sursa foto material: sesiune training, Shutterstock