Ma intreb, daca nu s-ar fi mediatizat cu atata „naduf” criza financiara, cati dintre managerii care astazi fac disponibilizari ar fi continuat sa functioneze si sa-si dezvolte in mod normal afacerea?

Ma intreb, oare omul care este cumparator de Dacia, daca nu afla de la televizor ca e criza, acum nu ar fi alergat tantos cu masina pe autostrada sa-i faca rodajul?

Ma intreb daca a fi „surd” nu este uneori o calitate.

Decat manager „informat” care aplica strategii de abordare a crizei ce cuprind disponibilizari masive de personal, mai bine un „surd”.

Cel mai daunator lucru in conditii de criza este panica creata. Panica creaza conditiile lipsei de control si ratiune. Este starea in care nu se construiesc strategii, iar singura forma de raspuns este stres si incordare ce se vor materializa in greseli de abordare a crizei. Managerii fac concedieri. Angajatii de spaima somajului isi cauta locuri mai sigure de munca sau isi pired motivarea si sunt ineficienti.

Din seria „oportunitati create de criza financiara in domeniul resurselor umane ” astazi vorbim despre:

Team Power Effect – cum sa iesim din criza prin forta angajatilor

TEAM POWER EFFECT este forta centripeta a resurselor unei companii. Este efectul prin care resursele umane si managementul companiei realizeaza ca au interese comune si actioneaza la unison pentru a gasi solutii si a le aplica.

TEAM POWER EFFECT este un program ideal ce poate fi derulat in conditii de criza. Timpul scurt de aplicare, cantitatea si calitatea solutiilor gasite si efectul in implicare si asumare al mebrilor echipei sunt avantaje care nu pot fi gasite la nicio alta activitate derulata in timp de criza.

Inovatorii metodei Team Power Effect au pornit de la observarea oamenilor in procesele de lucru. Au studiat modul in care se deruleaza sedintele de lucru, au urmarit dinamica sesiunilor de training, au observat efervescenta in pauzele de cafea. Au inteles modul in care oamenii se motiveaza sau se frustreaza. Au inteles modul in care influenteaza prin prezenta dinamica unei intalniri, atat angajatul cat si angajatorul. Au inteles modul in care oamenii vin cu cele mai inovatoare idei si solutii. Asa s-a ajuns la aceasta tehnica de lucru, ce reuneste beneficiile training-ului, ale teambuilding-ului si ale sedintei eficiente, toate cu influenta reala si imediata asupra eficientei de abordare a crizei.

Cum se aplica acest program la situatia de criza? Ei bine, specialistii au definit existenta a doua tipuri de atitudini in conditii de criza:
- Reactia, de cele mai multe ori, una de panica si care determina actiuni precum reducerea de personal, reducerea bugetelor de instruire si de marketing, cu efecte dramatice asupra viitorului afacerii;
- Raspunsul, ce presupune ca oamenii analizeaza situatia, identifica problemele, aleg cele mai bune idei pentru construirea unei strategii si aplica strategia mereu deschisi la a o adapta. In acest caz este necesar sa stii sa-i faci pe oameni sa ofere ce au mai bun in ei. Si chiar daca pe multi ar putea sa-i surprinda afirmatia mea, Oamenii au ideile, resursele si capata motivatia de a sustine Compania pentru parcurgerea crizei financiare.

In perioadele de acalmie, este foarte probabil ca angajatii sa mearga pe principiul „lasa ca merge si asa” si sa astepte ca lucrurile sa mearga de la sine. Insa, in perioadele de criza, orice angajat (dintre cei valorosi, eficienti si loiali, deci, cei care merita pastrati in companie) se va simti mai responsabil si va incerca din proprie initiativa sa imbunatateasca serviciile firmei in care lucreaza. Tocmai pe stimularea acestei initiative se bazeaza programul Team Power Effect.

Team Power Effect presupune o coagulare a oamenilor (se aduna toti angajatii, pentru ca, in cele din urma, poti primi o idee geniala de reducere a bugetului de cheltuieli, care sa nu afecteze serviciile oferite clientilor, de la sofer sau de la femeia de serviciu) si o responsabilizare a acestora. In acest cadru informal, in care angajatii sunt invitati sa analizeze probleme cu care se confrunta compania din care fac parte, ei realizeaza ca problema nu este doar a managerului, ci a firmei, deci a lor. Pentru ca ei au identificat acea problema, se simt stimulati sa-i caute si solutia.

Citeste si:

Tot acest proces este practic o rasturnare a piramidei ierarhice, o schimbare de roluri: problema este punctata si solutionata de catre angajati, nu de catre manager. Totul se petrece sub coordonarea specialistului – consultantul TEAM POWER EFFECT, care are grija ca oamenii sa nu se simta timorati, sa lucreze in grupuri echilibrate, sa isi exprime liber ideile.

Orice program de Team Power Effect este o excelenta ocazie pentru manager de a descoperi:
- probleme de care nu era constient (poate nu avea cunsotinta de programul prea incarcat al celor de la Front Desk, de exemplu)
- solutii pe care poate nu le-ar fi identificat (cum sa-si imbunatateasca serviciile – si acest lucru il poate propune foarte bine cel care lucreaza direct cu clientii; cum sa atraga clienti noi)
- cat de motivati sunt angajatii, cat de mult ii intereseaza soarta companiei
- competente si abilitati necunoscute ale oamenilor sai
- concordanta dintre obiectivele personale ale angajatilor si cele ale companiei etc.

Priviti criza ca o oportunitate care face ca oamenii sa se adune, sa se stranga in jurul companiei si a managerului, pentru a reusi sa isi securizeze locul de munca, sa identifice problemele ei insisi si sa propuna solutii de rezolvare a acestora.
Priviti criza ca pe oportunitatea de a construi produse si pachete de servicii actuale.
Priviti criza ca pe o imensa oportunitate de a fi fortati sa fim eficienti, iar prin eficienta fiecaruia dintre noi putem influenta in bine viata noastra si a celor din jurul nostru.

Alte oportunitati facilitate de criza:

- Depistarea si rasplatirea oamenilor eficienti

Oamenii eficienti si fideli organizatiilor isi vor vedea ca si pana acum de treaba, iar existenta lor a venit timpul sa fie „vazuta” si rasplatita. Acesti oameni au construit atat la organizatiile in care sunt angajati cat si la cariera lor profesionala, iar expertiza lor este prima care trebuie accesata de angajator pentru depasirea crizei.

- Inapoi la munca si la o cariera construita sanatos.

Oportunistii care isi schimbau jobul la cateva luni si vanau salarii mereu mai mari, a venit timpul sa se linisteasca. Acestia vor fi si primele victime ale unei potentiale „reduceri de costuri”. Nu pentru a fi pedepsiti, ci pentru ca a venit vremea rezultatelor, iar „calatoria” lor din firma in firma i-a lasat saraci profesional. Au devenit actori de interviu care au stiut sa se vanda dar criza le cere acum altceva. Rezultate nu vorbe. Sanatos pentru acesti oameni este sa mearga sa ceara o diminuare a salariului si sa recupereze in zona constructiei profesionale.

- Creste calitatea managerilor si determina impartirea acestora in doua categorii
Managerii creativi si strategi ce vor motiva si inspira oamenii sa sustina organizatia pentru depasirea crizei, capabili sa-si adapteze oferta catre Client, buni comunicatori cu piata si capabili sa produca profit si ... cei fara slujba.

Daca se intampla ca povestea cu broscuta surda sa nu va fie cunoscuta aceasta este:

„Se povesteste ca broscutele de pe malul unui lac si-au propus sa organizeze un mare concurs, pentru a vedea care dintre ele poate sa ajunga in varful unui turn care se inalta semet la marginea dinspre apus a imparatiei lor.
S-au gasit cateva broscute curajoase care s-au inscris la concurs, si langa turn s-a adunat curioasa, o multime impresionanta de spectatori. Se auzea cum susotesc intre ei despre cat de inalt este turnul si cat de periculoasa este aceasta intrecere. Despre cat de obositoare va fi incercarea si despre indoiala lor ca vreuna dintre broscute va reusi sa ajunga pana sus…
S-a dat startul!…
Broscutele au inceput sa se catere vioaie, insa de jos se auzeau vocile spectatorilor, unii prieteni, altii necunoscuti, care strigau plini de teama:
- N-are rost, este prea inalt!
- Opriti-va, sunteti in pericol, o sa cadeti!…
Tot mai multe broscute se resemnau si abandonau cursa…
Una singura se catara cu incapatinare mai departe. Nu voia cu nici un chip sa renunte!…
Ea a fost singura care nu s-a oprit pana cand nu a ajuns in varful turnului.
Toate celelalte broscute si spectatorii au vrut sa afle cum a reusit.
Unul dintre spectatori s-a dus la broscuta s-o intrebe cum de a reusit sa faca un efort atat de mare si sa ajunga in varful turnului…
Asa se afla ca broscuta invingatoare era SURDA!…”

Marian Manolache este managerul companiei Skill Team - Human Resources.