De la inceputul crizei insa, angajatorii au renuntat la aproape toate beneficiile “de lux” acordate angajatilor. Managerii strang cat pot punga, iar angajatii constata de astazi pe maine ca vor trebui sa plateasca din buzunarul propriu asigurarea medicala, pranzul sau gradinita copilului, acoperite inainte integral din fondurile companiei.

Cu toate acestea, psihologii considera ca angajatii sunt putin sau deloc motivati pe termen lung de facilitatile oferite. “Majoritatea angajatilor nu sunt motivati de cafeaua gratuita si de abonamentele la sala de fitness, in momentul in care intra dimineata pe usa biroului. Oamenii au tendinta ca, dupa o perioada, sa considere bonusurile ca pe un venit firesc”, afirma Fred Mael, psiholog si presedinte al companiei de consultanta organizationala Mael Consulting LLC.

Majoritatea angajatilor au insa reactii disproportionate cand compania decide reducerea unor anumite bonusuri, intrucat oamenii percep aceste taieri de costuri ca o amenintare la adresa actualului loc de munca. Astfel, intervine mecanismul “Daca astazi imi reduce bonusul extrasalarial, maine imi vor restructure postul”, subliniaza psihologii, care remarca instalarea unui sentiment de frica care, in ultima faza conduce la demotivarea personalului.

Un exemplu dat de specialisti este situatia in care un angajat este anuntat de reducerea numarului minutelor gratuite pentru abonamentul contractat de companie. “ Angajatul intra in panica, gandindu-se la nesiguranta locului sau de munca. Pentru cateva saptamani acesta va munci in exces, pentru a demonstra ca merita sa fie retinut in companie. Dupa un timp insa, se va instala demotivarea iar angajatul va prefera sa isi depuna CV-uri pe site-urile de recrutare, in loc sa isi verifice email-ul de serviciu”, spune John Weaver, consultant de business.

Weaver considera ca persoanele active pe piata fortei de munca depun un efort crescut in aceasta perioada pentru a-si salva compania angajatoare, si deci si postul. “Cu toate acestea, peste cativa ani vom asista la o oboseala cronica si o lipsa de creativitate ale actualilor angajati”, sustine el.

Pe de alta parte, Mael crede ca actuala generatie de angajati este rasfatata de angajatori. “Personalul nu ar trebui sa interpreteze anularea unor bonusuri ca pe o retrogradare in functie. Daca ar trebui sa facem o paralala, ceea ce decid astazi companiile prin taierea eficienta a costurilor este asemanator cu ceea ce fac oamenii in casele lor, cand renunta la obiectele care nu le sunt strict necesare", afirma Mael.
Cu toate acestea, daca angajatorul da de inteles ca numai un departament este targetat pentru reduceri de personal, atunci angajatul va fi cu siguranta demotivat, intrucat nu va intelege aceasta decizie. Solutia de a rezista crizei, spun psihologii, rezida in crearea unor legaturi oneste si in cooperare intre membrii unei organizatii.

“Trebuie sa existe o impartire a responsabilitatii. Managerul trebuie sa transmita un mesaj pozitiv, de aliare in lupta impotriva efectelor crizei”, conchide Mael.