“Desi piata de servicii integrate de consultanta in resurse umane nu ajunge nici macar la 10 milioane de euro, cred intr-o crestere, chiar si in vremuri de criza. Acum companiile sunt orientate spre eficientizarea procesului de resurse umane. Sunt mai putin dispuse sa investeasca in partea operationala a HR-ului – recrutare si training –, dar mult mai focusate in a trasa o strategie de manageriere a personalului pe urmatorii trei ani”, spune Podoleanu, fondator al companiei de consultanta Choice Consulting.

Consultanta de resurse umane presupune, in opinia Ancai Podoleanu, atat o parte de strategie – dezvoltarea competentelor angajatilor, cresterea liderilor, descoperirea si retinerea talentelor sau motivarea personalului, cat si o parte operationala – de administrare a angajatilor, de recrutare, training si evaluare.

“Piata inca nu constientizeaza ce rol joaca departamentul de resurse umane in strategia organizatiei. Sunt companii cu cateva mii de angajati care, chiar si acum, nu au departamente de resurse umane”, adauga ea.

Problema majora, acutizata de criza, a companiilor romanesti o reprezinta lipsa de strategie in retentia si motivarea personalului. Perioada de dinainte de criza, un adevarat boom al angajarilor pe piata fortei de munca, era caracterizata printr-un grad mare de mobilitate a personalului, prin licitarea unor salarii cat mai consistente si prin bugete de HR risipite pe traininguri inutile.

“Cunosc cazuri In care un manager si-a trimis colegul sa faca un curs in strainatate, cand acesta terminase cu rezultate bune un proiect. De fapt, se dorea o motivare a angajatului. Dar pentru a-l motiva nu trebuie sa il trimiti la alte cursuri. Il poti trimite un week-end in vacanta”, spune consultantul.

O contractie a pietei financiare la sfarsitul anului 2008 a dus la blocarea pietei fortei de munca, la taierea bonusurilor si inghetarea sau scaderea salariilor. In acest context, companiile isi pun acum problema motivarii si promovarii din interior a personalului, renuntand aproape in totalitate la recrutarea din exterior.

Recrutarea din exteriorul companiei poate genera un cost dublu fata de decizia de a promova o persoana din interior. “Nivelul de recrutare in companii este foarte scazut fata de inceputul anului 2008. Se deschid cel mult 1-2 pozitii. Acum, chiar daca se creeaza un post, managementul prefera mutarea unui om din alt departament, sau o reorganizare a sarcinilor intregii echipe. Prefera sa dezvolte din interior si sa renunte pe cat posibil la recrutarea externa, daca nu este neaparat necesara”, explica Podoleanu.

“Criza creeaza stres si o atitudine negativa la locul de munca. In aceste conditii, o firma poate adopta o politica de incurajare si sprijinire a personalului. Dar am auzit despre manageri care au inceput sa tipe la sedinte. Sunt unii care stiu ce fac si altii care s-au pierdut. Nu toti managerii sunt pregatiti pentru a gestiona o criza”, crede Vaduva.

Pe langa rezolvarea problemelor create de criza, companiile trebuie sa acorde atentie unui plan de business de viitor, aplicabil pentru cel putin urmatorii trei ani. Cand economia mondiala isi va reveni din turbulentele din ultimul an angajatii vor putea sa isi aleaga cu mai multa usurinta un alt job, care sa le ofere o crestere salariala sau profesionala rapida. “Mentinerea sau plecarea angajatilor dupa ce perioada de criza se va incheia depinde extrem de mult de modul in care sunt tratati acum. Daca s-a comunicat deschis, ei vor accepta realitatea. Daca top managementul sau seful lor direct nu a comunicat, angajatul va pleca cu prima ocazie”.

Principalii factori demotivatori nu sunt scaderile salariale sau mobilitatea scazuta de pe piata fortei de munca, spune Podoleanu. “Oamenii inteleg ca trecem prin vremuri grele si sunt dispusi sa faca efort. Dar neclaritatea directiei de lucru, schimbarea frecventa a obiectivelor, masurile de reducere salariala luate peste noapte, fara comunicare in prealabil sau nerecunoasterea meritelor si eforturilor angajatilor vor conduce la plecarea acelui om din companie”, explica ea.

Antreprenorul in consultanta in resurse umane Anca Podoleanu si-a infiintat propria firma de consultanta in luna februarie a acestui an. Pana in acest moment firma nu are nici un angajat, indeplinind proiecte prin reteaua de parteneri internationali si romani.


CV Anca Podoleanu

1998 - 2006 - HR manager la imbuteliatorul Pepsi
2006 - 2009 - HR manager al Vodafone Romania
2009 - antreprenor si fondator al firmei de consultanta Choice Consulting.